Parenting dimensions, relational models and risk factors
Stan, Sabina-Viorica; pp. 7-16; Abstract
Values as predictors for optimism in seniors and school engagement in students
Lupu, Mihaela-Bianca; Drugaș, Marius; Cioara, Marius; pp. 17-30; Abstract
Developing emotional competence in pre-school children
Dindelegan, Camelia; Negrău, Lucia; pp. 31-47; Abstract
The role of optimism and progress towards personal goals on basic psychological needs satisfaction and psychological well-being
Ionescu, Daniela; pp. 48-62; Abstract
Parental experience. Variables related to parenting
Roman, Daniela; Coturbaș, Lioara; Iancău, Denisa; pp. 63-79; Abstract
The perception of the Romanian college students toward the national and the European identity
Secui, Monica; Bîrle, Delia; Panc, Ioana Raluca; pp. 80-89; Abstract
Early parenting – strategies, methods and experiential working techniques
Anghel, Elena; pp. 7-12; Abstract
Internalizing dimensions profiles of children referred for externalizing behaviours in school psychological services
Quartier, Vincent; Antonietti, Jean-Philippe; Nashat, Sadegh; pp. 13-34; Abstract
Integrated education and inclusive education
Ciobanu, Nicoleta; pp. 35-39; Abstract
Students’ primary to middle school transition
Bîrle, Delia; Secui, Monica; Curta, Iosif; pp. 40-48; Abstract
Variables involved in the academic performance of primary school children
Bochiș, Laura; Roman, Daniela; Popa, Carmen; pp. 49-67; Abstract
Educational video games revisited: Perspectives from parents, gamers, and specialists
Drugaș, Marius; Ciordaș, Daniel; pp. 68-82; Abstract
The study of aggression and anxiety at patients diagnosed with diabetes
Dindelegan, Camelia; pp. 83-91; Abstract
Student engagement with school: Conceptual and applicative dimensions
Caranfil, Nicoleta Gianina; Robu, Viorel; pp. 92-114; Abstract
Cina festivă va avea loc la Restaurantul Ciuperca din Oradea (https://www.facebook.com/ciuperca.oradea.1/), iar prețul unui meniu complet este de 80 de lei. Pentru înscrieri, vă rugăm să contactați organizatorii în prima zi a conferinței.
1. Interferențe psihoeducaționale în cadrul triadei necesități educaționale speciale – drepturi – intervenție
Formatori: Drd. Profesor psihopedagog Nicoleta Adet, (Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Nr.1, Municipiul Ploiești), Profesor psiholog/logoped Cristina Bleoțiu (Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Prahova)
Triada necesități speciale educaționale-drepturi-intervenție psihoeducațională funcționează ca un sistem. În momentul în care interferența dintre elementele sale este negativă, sistemul nu poate fi eficient. Prin intermediul acestui workshop dorim să supunem atenției aspecte legate de modul în care se realizează orientarea școlară a copiilor cu CES: uneori decizia părinților se bazează pe anumite drepturi ale copilului dar nu întotdeauna este corelată cu nevoile acestuia, uneori copilul cu CES nu beneficiază de intervenția psihoeducațională adaptată necesităților sale, uneori echitatea în educație nu constituie principiul de bază după care se ghidează şcoala ca furnizor de educație. De aici derivă: necesitatea consilierii părinților în vederea conștientizării condițiilor ce pot fi oferite de învățământul de masă, care sunt limitele și riscurile la care sunt expuși acești copii când mediul educațional este ostil; necesitatea unei mai bune colaborări cu psihoterapeuții astfel încât familia să fie informată corect pentru a putea lua decizii care să răspundă nevoilor reale ale copilului cu CES; necesitatea diseminării de bune practici de evaluare psihoeducațională şi intervenție de specialitate pentru copiii cu CES integrați.
2. Integrarea emoțiilor în procesul de dezvoltare a membrilor în cadrul familiei – abordare terapeutică de tip experiențial
Formator: Conf. univ. dr. Laura Elena Năstasă (Universitatea Transilvania din Brașov)
Majoritatea cercetătorilor din domeniul psihologiei educaționale, clinice, sociale și psihologiei dezvoltării (Bar-On, 1997; Garner, 1983; Goleman, 1995; Mayer & Salovey, 1993, 1997; Saarni, 1990; Taylor, Bagby & Parker, 1997) sunt de părere că persoanele inteligente din punct de vedere emoțional sunt capabile să-și regleze, să perceapă și să genereze adecvat expresii emoționale și că această abilitate se dezvoltă pe parcursul vieții. În sens larg, inteligenţa emoţională presupune un set de abilităţi pe baza cărora o persoană poate discrimina şi monitoriza propriile emoţii şi ale celorlalţi, precum şi capacitatea acesteia de a utiliza informaţiile astfel obținute pentru a-şi ghida propria gândire şi comportamentul, în vederea atingerii scopurilor propuse (Ştefan & Kallay, 2010). Deși există numeroase controverse privind acest construct, cert este faptul că adaptarea cu succes la provocările realității este imposibilă fără achiziţii fundamentale în domeniul cognitiv, social şi al luării deciziilor, achiziţii care se subordonează domeniului emoţional. În viziunea lui Damasio & Yang (2007) învăţarea cu succes în mediul academic sau în viaţa reală se bazează pe procese socio-emoţionale în primul rând, corelate cu cele cognitive. Acest termen nu poate fi separat de competenţele emoţionale, ale cărei baze se pun în copilărie, şi care presupun cel puţin influenţe de tipul temperamentului, reglării emoţionale şi discursului emoţional necesar autoreflecţiei şi autoevaluării (Matthews, Roberts & Zeidner, 2004). Formarea copiilor şi tinerilor sociabili, fericiţi, liberi şi întreprinzători este o mare provocare pe care şi-o pot asuma doar părinţii străluciţi (Cury, 2003) iar dezvoltarea competențelor emoționale este influențată de tipul de relație care se dezvoltă între copii și părinții lor. Aceștia din urmă contribuie semnificativ la dezvoltarea emoțională a copiilor prin: reacțiile avute la emoțiile exprimate de copii, exprimarea propriilor emoții și discuțiile despre emoții (Botiș & Mihalca, 2007). Considerațiile prezentate anterior susțin necesitatea unei intervenții psihologice centrate pe dezvoltarea emoțională a copiilor, adolescenților și adulților în cadrul familiei, care implică tehnici specifice psihoterapiilor expresiv-creative și poate fi realizată atât cu membrii unei singure familii, cât şi cu un grup format din 4-6 familii.
3. Cum evaluăm bunăstarea copiilor (dimensiuni și indicatori)? Importanța rezultatelor evaluărilor în stabilirea măsurilor de protecție pentru copilul aflat în situații de risc
Formatori: Conf. univ. dr. Krisztina Bernath (Universitatea Emanuel din Oradea), Asist. univ. dr. Rita Pásztor (Universitatea Creștină Partium, Oradea), Conf. univ. dr. Claudia Bacter (Universitatea din Oradea)
Obiective: familiarizarea participanţilor cu conceptul de bunăstare a copilului, identificarea modalităților prin care se pot evalua anumite aspecte ale vieții copiilor (dimensiuni și indicatori), modul prin care aceste elemente pot fi utilizate în activitatea specialiștilor care lucrează în mod direct cu copiii în vederea stabilirii intervențiilor specifice, dar și propunerii de măsuri eficiente de protecție a copilului aflat în situații de risc. Metoda de lucru în cadrul workshopului: „World Café” - metodă de conversație simplă şi eficientă de a analiza un subiect şi de a colecta informaţii şi opinii privind o temă de interes comun. Potenţiali participanţi: psihologi, psihopedagogi, asistenţi sociali, psihoterapeuţi, consilieri psihologici.familiarizarea participanţilor cu conceptul de bunăstare a copilului, identificarea modalităților prin care se pot evalua anumite aspecte ale vieții copiilor (dimensiuni și indicatori), modul prin care aceste elemente pot fi utilizate în activitatea specialiștilor care lucrează în mod direct cu copiii în vederea stabilirii intervențiilor specifice, dar și propunerii de măsuri eficiente de protecție a copilului aflat în situații de risc.
4. Investigaţia psihologică folosind desenul liber
Formator: psiholog Radu Bonta
Desenele preistorice de la Altamira, dar şi desenele de la grădiniţă ale preşcolarului, ne arată că, atât filogenetic, cât şi ontogenetic, desenul reprezintă una din cele mai timpurii activităţi ale omului. Prin desen omul îşi proiectează gândurile, trăirile, emoţiile, ori aspiraţiile sale, adică aspecte ale personalităţii sale. Ideea proiectării personalităţii într-un desen şi mai ales aceea a folosirii desenului pentru a investiga personalitatea nu este nouă, nu este nouă. Sunt cunoscute Testul arborelui, Desenul omuleţului ori Desenul familiei. Caracteristica comună a acestor teste o reprezintă tematica fixă, trăsăturile de personalitate relevându-se din anumite particularităţi ele desenelor (mărime, aşezare în pagină, poziţie unor elemente etc.) Mai puţin s-a abordat însă desenul fără temă, desenul liber, iar lucrările sau studiile pe acest subiect sunt destul de puţine. Workshop-ul are la bază un studiu în curs al subsemnatului care arată că desenul liber poate fi un excelent exerciţiu proiectiv care îl poate ajuta pe psihologul şcolar să desluşească mai bine dinamicitatea personalităţii elevului, dar şi pe cel din urmă, să se descopere şi să se înţeleagă mai bine, realizând un început de catharsis.
5. Parenting timpuriu – strategii, metode și tehnici experiențiale de lucru
Formator: Conf. univ. dr. Elena Anghel-Stănilă (Universitatea „Titu Maiorescu” din București)
O relație productivă părinte-copil se construiește din perioada prenatalității. Particularitățile psihologice de dezvoltare ale fătului și bebelușului, problematica atașamentului, stimularea emoțională și cognitivă, gestionarea relației maritale și a celei parentale, gestionarea relației cu familia extinsă sunt elemente psihologice de bază pe care fiecare adult ar trebui să le cunoască dintr-o perioadă foarte timpurie a exercitării rolului de părinte pentru a contribui responsabil și benefic la dezvoltarea fumoasă și sănătoasă a copilului. Formarea unor bune practici de comunicare și interecțiune autentică maritală, parentală și parental-filială și a unor deprinderi de joacă și provocare stimulativă pentru o frumoasă dezvoltare între părinte și copil sunt obiective fundamentale pentru psihologul educațional preocupat de oferirea unor servicii de parenting timpuriu. Vă invit să descoperim împreună o serie de strategii, metode și tehnici experiențiale de informare și formare a părinților aflați în perioada timpurie de dezvoltare a copiilor lor.
6. Dreptul la opinie al elevilor/ studenţilor: capacitatea de a gândi critic şi independent
Formatori: Conf. univ. dr. Simona Laurian Fitzgerald, Instructor of Education, PhD, Carlton J. Fitzgerald
Atelierul de lucru doreşte să exploreze modul în care educatorii oferă sprijin elevilor/studenţilor lor în formarea propriei opinii. Formarea unei voci personale are loc doar prin dezvoltarea gândirii critice şi independente. Învățând a oferi cadrului didactic răspunsul dorit privează elevii/studenţii de capacitatea de a gândi singuri şi obiectiv. Pentru ca o democraţie să înflorească, cetăţenii ei trebuie să fie participanţi activi, cu gândire proprie şi judecată clară. Într-o lume a răspunsurilor corecte sau greşite, loialitatea oarbă față de un grup, partid politic, grupare religioasă etc. face ca indivizii să renunţe la dreptul de a gândi pentru ei înşişi. Şcoala accentuează uneori aceste probleme prin metode de predare care inhibă gândirea independentă şi individualizată.
7. Competențe și modalități educativ-formative implicate în activitatea animatorului socio-educativ
Formator: psihoterapeut Narcisa Gianina Caranfil
Formarea noilor generații de tineri în spiritul societății cunoașterii și al dezvoltării personale și vocaționale pe tot parcursul vieții reprezintă a provocare continuă pentru specialiștii din domeniile psihologiei aplicate și pentru cei din domeniul educației. Animatorul socio-educativ lucrează cu diverse categorii de persoane sau grupuri și își utilizează competențele și priceperea pentru promovarea și coordonarea capacităților expresive, de relaționare socială, întrajutorare, educative și culturale, precum și a celor de comunicare interculturală. Dobândirea abilităților implicate în ocupația de animator socio-educativ necesită vocaţia educativă în domeniul social și cultural, precum și în alte arii. Pentru a-și îndeplini misiunea, animatorul socio-educativ trebuie să cunoască şi să aplice diverse practici şi tehnici de animaţie individuală/de grup, fără să neglijeze particularitățile persoanelor/grupurilor cu care lucrează și interrelaționarea. Scopul work-shop-ului este să-i inițieze pe profesioniștii din domeniile psihologiei aplicate și ale educației în metode și tehnici utile pentru dezvoltarea competențelor necesare în activitatea animatorului socio-educativ, precum și în principalele modalități educative-formative.
8. Developing the executive functions in the NILD Educational Therapy
Formatori: psihoterapeut dr. Agnes Jordanidisz (președinte NILD, Ungaria), lect. univ. dr. Anamaria Balla (Universitatea Emanuel, Oradea)
Strategy use and metacognition are key elements of successful executive functioning. Psychologists and educators need to use an interactive language to lead a student from the concrete task to the conceptual strategy building, self-monitoring, planning, evaluating etc. We also need to stimulate our students’ brain to think in categories and do a better organizational task. Workshop participants will see a therapeutical example and have a chance to practice their interactive language to develop some elements of executive functions.
9. Polarizarea și alienarea parentală în cadrul procesului de divorț
Formatori: conf. univ. dr. Alina Decsei-Radu, conf. univ. dr. Daniela Roman (Universitatea din Oradea)
Scopul acestui workshop este acela de a ne clarifica distincția dintre reactțile firești, specifice diferitelor etape de vârstă ale copilului, și cazurile de polarizare și alienare parentală, ca poziționări problematice în relația interpersonală.
10. Metodologia Nurture: a învăța cum să înveți
Formatori: Rosa Drown, profesor, practician metoda Nurture, Lavinia Preluca, psiholog clinician, Diana Crăciun, psiholog educațional
„Metodologia Nurture” s-a dovedit a fi de success în numeroase țări ale Uniunii Europene și în alte părți,incluzând un proiect pilot de 6 ani în România. Metoda realizează integrarea social şi şcolară a copiilor cu probleme de comportament, emoţionale sau de adaptare, cu un risc mare de marginalizare şi excluziune socială. Unii copii nu reuşesc să beneficieze suficient de educaţia de masă fără să le fie oferit un ajutor suplimentar. Colaborând îndeaproape cu învăţătorul, educatorul, profesorul şi cu familia, „metodologia Nurture”este capabil să se adreseze nevoilor individuale. Metoda este una complementară şi susţine în totalitate educaţia incluzivă a tuturor copiilor. Workshop-ul demonstrează cum funcționează principiile Nurture în practica educațională, oferind beneficii tuturor copiilor din clasă.
11. Metoda narativa Metamorphoses in terapia copilului
Formatori: psiholog Katalin Balint (CJRAE Satu Mare), conf. univ. dr. Delia Bîrle (Universitatea din Oradea)
Poveștile terapeutice nu sunt simple povești, ele transmit întotdeauna mesaje bine definite cu un anumit scop. Cadrul mitic oferit de povești este asemănător inconștientului colectiv, cu imagini, arhetipuri și simboluri înrădăcinate, iar înțelegerea acestora îl determină pe copil la acțiune în plan conștient. O metodă valoroasă ce are la bază aplicarea poveștilor cu scop terapeutic este Metoda Metamorphoses. Metoda se bazează pe ideea este că nu există nici o situație de viață sau problemă care să nu fie regăsită în cadrul mitic al poveștilor. Tot ce se află în dezechilibru poate fi remediat, este necesar însă curajul pentru confruntarea cu propriul ”dragon”. Workshop-ul de față are ca obiectiv invitarea participanților la un ”drum de inițiere”- care are la bază descrierea metodei Metamorphoses, prezentarea studiilor aplicate și a diferitelor strategii, metode și tehnici concrete aplicabile atât în demersuri de intervenție, prevenție cât și în cadrul tuturor activităților desfășurate de psihologii școlari.
20 octombrie 2017 - termen limită pentru înscrierea cu lucrare/poster
1 noiembrie 2017 - termen limită pentru înscrierea la workshop-uri
30 noiembrie 2017 - termen limită pentru trimiterea lucrărilor in extenso, în vederea publicării în Romanian Journal of School Psychology
Atenție, înmânarea diplomelor se va realiza doar în cadrul secțiunilor de prezentare a lucrărilor, a posterelor sau a workshop-urilor. Prezența dvs. este astfel obligatorie pentru a primi diploma de participare.
Prezentare lucrare/poster: 100 lei - mapa, diploma cu credite (CPR sau Casa Corpului Didactic), coffee-break
Workshop: 100 lei - diploma cu credite (CPR sau Casa Corpului Didactic), coffee-break
Audient: 80 lei - mapa, diploma cu credite (CPR sau Casa Corpului Didactic), coffee-break
Student: taxă unică 50 lei (per workshop/prezentare lucrare/audient) - diploma de participare, coffee-break
Gratuit - participarea la lucrarile conferintei (exclus workshop), fără mapă sau diplomă
Membrii ANPS care au cotizația achitata la zi primesc reducere de 50% din taxă.
Contul in care se achita este contul Asociatiei Nationale a Psihologilor Scolari
RO42 RNCB 0032 0689 3080 0001 (Banca Comercială Română SA, Sucursala Judeţeană Bihor)
Multumim pentru interes!
Puteți urmari pagina de Facebook a conferinței, unde vom încărca informații în timp util.
https://www.facebook.com/CNPS.Oradea/?ref=bookmarks
Toate evenimentele vor avea loc la Universitatea din Oradea (UO)
Vineri, 3 noiembrie 2017
08:30– 10:00 Primirea participanţilor (Hol Aula Magna UO)
10:00 – 11:00 Deschiderea festivă (Aula Magna UO)
11:00 – 11:30 Pauză de cafea (Hol Aula Magna UO)
11:30 – 14:00 Sesiune plenară 1 (Aula Magna UO)
Moderatori: Prof. univ.dr. Elena Bonchiș; Conf. univ. dr. Daniela Roman
14:00 – 15:30 Pauză de masă
15:30 – 17:30 Sesiune plenară 2 (Biblioteca UO)
Moderatori: Prof. univ. dr. Florica Orțan; Conf. univ.dr. Delia Bîrle
17:30 – 18:00 Pauză de cafea
18:00 – 20:00 Prezentarea lucrărilor pe secțiuni (Biblioteca UO)
18:00 – 20:00 Workshop Conf. univ. dr. Elena Anghel Stănilă - Parenting timpuriu – strategii, metode și tehnici experiențiale de lucru (Sala de seminar, etaj 3, Biblioteca UO)
18:00 – 20:00 Workshop Conf. univ. dr. Krisztina Bernath, Asist. univ. dr. Rita Pásztor, Conf. univ. dr. Claudia Bacter – Cum evaluăm bunăstarea copiilor (dimensiuni și indicatori)? Importanța rezultatelor evaluărilor în stabilirea măsurilor de protecție pentru copilul aflat în situații de risc (sala PractiPASS)
18:00 – 20:00 Workshop Conf. univ. dr. Simona Laurian-Fitzgerald, Instructor of Education, PhD, Carlton J. Fitzgerald - Dreptul la opinie al elevilor/ studenţilor: capacitatea de a gândi critic şi independent (sala X014)
20:00 – Cină festivă (Restaurant Ciuperca)
Sâmbătă, 4 noiembrie 2017
08:30 – 10:30 Prezentarea lucrărilor pe secțiuni (sala PraciPASS, campus 2 UO)
8:30 – 10:30 Workshop Psihoterapeut dr. Agnes Jordanidisz, lect. univ. dr. Anamaria Balla - Developing the executive functions in the NILD Educational Therapy (Sala de Conferințe Biblioteca UO Parter)
08:30 – 10:30 Workshop Psihoterapeut Narcisa Gianina Caranfil - Competențe și modalități educativ-formative implicate în activitatea animatorului socio-educativ (Sala de seminar, etaj 3, Biblioteca UO)
08:30 – 10:30 Workshop Psiholog Radu Bonta - Investigaţia psihologică folosind desenul liber (sala Z1)
10:30 – 11:00 Pauză de cafea - Biblioteca UO
11:00 – 13:00 Lansarea Filialei Oradea/Bihor a Asociaţiei Pedagogilor Creştini-Aula Magna UO
11:00 – 13:00 Workshop Profesor psihopedagog, drd., Nicoleta Adet, Profesor psiholog/logoped Cristina Bleoțiu- Interferențe psihoeducaționale în cadrul triadei necesități educaționale speciale – drepturi – intervenție (sala PractiPASS)
11:00 – 13:00 Workshop Profesor Rosa Drown, psiholog clinician Lavinia Preluca, psiholog educațional Diana Crăciun - Metodologia Nurture: a învăța cum să înveți (Sala de seminar, etaj 3, Biblioteca UO)
11:00 – 13:00 Workshop Psiholog Katalin Balint, conf. univ. dr. habil.Delia Bîrle - Metoda narativa Metamorphoses in terapia copilului (sala Z1, Departamentul de Psihologie, Campus 2)
13:00 – 13:30 Pauză de cafea (Hol Aula Magna UO)
14:00 – 16:00 Workshop Conf. univ. dr. Laura Elena Năstasă - Integrarea emoțiilor în procesul de dezvoltare a membrilor în cadrul familiei – abordare terapeutică de tip experiențial (sala PractiPASS)
14:00 – 16:00 Workshop conf. univ. dr. Alina Decsei-Radu, conf. univ. dr. Daniela Roman - Polarizarea și alienarea parentală în cadrul procesului de divorț (sala Z1)
Programul secțiunilor de prezentare a lucrărilor
Secțiunea 1. Impactul mediilor de dezvoltare a copiilor și adolescenților
Vineri, 3 noiembrie, 18:00 – 20:00, Sala de Conferințe Biblioteca UO - parter
Moderatori: Conf. univ. dr. Marius Drugaș
Conf. univ. dr. Monica Secui
Prof. univ. dr. habil. Camelia Dindelegan
Lect. univ. dr. Rosana Stan
Conf. univ. dr. habil. Bîrle Delia, Conf. univ. dr. Secui Monica, prof. drd. Iosif Curta - Tranziția elevilor din ciclul primar spre ciclul gimnazial - perspectivele elevilor, părinților și cadrelor didactice
Morar Claudia - Implicațiile stilului parental în formarea stimei de sine la preșcolari
Conf. univ. dr. habil. Bîrle Delia, Prof. consilier școlar Lerinț Monica - Relația dintre anxietatea de testare și iraționalitate la adolescenţi
Student drd. Lazăr Adela, prof. univ. dr. habil. Hatos Adrian - Generozitatea și comportamentul prosocial la copiii din gimnaziu
Conf. univ. dr. Marius Drugaș – Din nou despre valențele educaționale ale jocurilor video: opinii ale psihologilor, profesorilor și jucătorilor
Student drd. Caranfil Narcisa Geanina, Conf. univ. dr. Mâță Liliana, lect. univ. dr. Robu Viorel - Angajamentul în activitatea şcolară: dimensiuni conceptuale şi aplicative
Lect. univ. dr. Salloum Mioara, student masterand Salloum Dalia Cătălina - Inadaptarea școlară - semne de alarmă la școală și acasă
Conf. univ. dr. Roman Daniela, Psiholog Lung Diana, Conf. univ. dr. Decsei-Radu Alina - Relația de cuplu funcțională. Dimensiuni și implicații în parenting
Psiholog școlar drd. Drugaș Ioana, Student drd. Chiorean Andrada Corina - Program motivațional „Be WISE! Vote yourself in!”
Psiholog școlar drd. Drugaș Ioana, Profesor drd. Stoica Alexandru - „Catalog foto de conduită și ținută școlară” - strategie de modelare comportamentală a elevilor
Conf. univ. dr. Roman Daniela, Psiholog Szodrai Krisztina, Lect. univ. dr. Coturbaș Lioara - Impactul stilului de parenting asupra preșcolarilor
Lect. univ. dr. Kállay Éva, Lect. univ dr. Stan Rosana - Strategiile de învățare și cunoașterea metacognită ca predictori ai performanței academice într-un eșantion de studenți români
Lect. univ. dr. Cioară Ionel - Virtuţile practicii psihologice
Student drd. Vlașin Ioan - Abordarea sistemică și satisfacerea nevoilor psihologice de bază ale elevilor
Conf. univ. dr. Bran Camelia, Conf. univ. dr. Dughi Tiberiu – Utilizarea mediului online de învățare în orientarea și consilierea vocațională a tinerilor
Prof. drd. Florin Negruțiu - Rolul educației religioase în școala românească
Prof. univ. dr. Emil Dumea: Rolul Bisericii si al Universității în lumea contemporană
Secțiunea 2: Repere axiologice in educație: de la integrare la incluziune
Sâmbătă, 4 noiembrie, 8:30 – 10:30, Sala PractiPASS
Moderatori: Conf. univ. dr. Karla Melinda Barth
Conf. univ. dr. Carmen Bora
Conf. univ. dr. Cristina Maria Florescu
Lect. univ. dr. Denisa Ardelean
Lect. univ. dr. Ardelean Denisa - Familia și provocările societății contemporane
Profesor psihopedagog Pantazi Teodora Angelica - Parent’s evaluation on the effectiveness of theater as psychological development method – a transcultural research in Romania, Italy and Macedonia
Lect. univ. dr. Oprea Ionuț Mihai - Necesitatea orei de religie în învățământul românesc
Lect. univ. asociat drd. Pascariu Constantin Cătălin - Repere religios morale în psihologia pozitivă a copilului
Student drd. Groza Ana Georgeta - Relația mentor - persoană mentorată
Profesor psihopedagog Cloboc Gabriela, Prof. univ. dr. habil. Dindelegan Camelia - Acceptarea copiilor cu CES. Eficiența unui program de intervenție
Profesor drd. Ștefan Ioana - Drepturile și nevoile copilului abordate în cadrul Curriculum-ului la decizia școlii
Lect. univ. dr. Kiss Julien Ferencz, Profesor psihopedagog Kiss Cristina Ramona, Profesor psihopedagog Colesnicov Valeria - Effectiveness of theater as an art – therapy method in the case of children with light intellectual disability
Lect. univ. dr. Ciobanu Nicoleta Ramona – Integrated education vs. Inclusive education
Cioban Smaranda Liana - Munca în viața de zi cu zi a copiilor. Studiu exploratoriu
Profesor Varga Ileana - Integrarea socio-profesională a tinerilor instituționalizați
Lect. univ. dr. Cercel Renata - Strategii didactice de optimizare a activității in cazul elevilor cu dificultăți de învățare
Student drd. Pasc Codruța Mariana - Bunăstarea familiilor copiilor cu dizabilități
Profesor drd. Lezeu I. Daniela-Crina - Drepturile şi nevoile copiilor cu dizabilităţi
Prof. drd. Florin Negruțiu - Proiectele europene, oportunități de optimizare și diversificare a ofertei educaționale pentru elevii proveniți din grupuri vulnerabile
Programul workshop-urilor
Vineri, 3 noiembrie 2017
18:00 – 20:00 Workshop Conf. univ. dr. Elena Anghel Stănilă - Parenting timpuriu – strategii, metode și tehnici experiențiale de lucru (Sala de seminar, etaj 3, Biblioteca UO)
18:00 – 20:00 Workshop Conf. univ. dr. Krisztina Bernath, Asist. univ. dr. Rita Pásztor, Conf. univ. dr. Claudia Bacter – Cum evaluăm bunăstarea copiilor (dimensiuni și indicatori)? Importanța rezultatelor evaluărilor în stabilirea măsurilor de protecție pentru copilul aflat în situații de risc (sala PractiPASS)
18:00 – 20:00 Workshop Conf. univ. dr. Simona Laurian-Fitzgerald, Instructor of Education, PhD, Carlton J. Fitzgerald - Dreptul la opinie al elevilor/ studenţilor: capacitatea de a gândi critic şi independent (sala X014)
Sâmbătă, 4 noiembrie 2017
08:30 – 10:30 Workshop Psihoterapeut dr. Agnes Jordanidisz, lect. univ. dr. Anamaria Balla - Developing the executive functions in the NILD Educational Therapy (Sala de Conferințe Biblioteca UO Parter)
08:30 – 10:30 Workshop Psihoterapeut Narcisa Gianina Caranfil - Competențe și modalități educativ-formative implicate în activitatea animatorului socio-educativ (Sala de seminar, etaj 3, Biblioteca UO)
08:30 – 10:30 Workshop Psiholog Radu Bonta - Investigaţia psihologică folosind desenul liber (sala Z1)
11:00 – 13:00 Workshop Profesor psihopedagog, drd., Nicoleta Adet, Profesor psiholog/logoped Cristina Bleoțiu- Interferențe psihoeducaționale în cadrul triadei necesități educaționale speciale – drepturi – intervenție (sala PractiPASS)
11:00 – 13:00 Workshop Profesor Rosa Drown, psiholog clinician Lavinia Preluca, psiholog educațional Diana Crăciun - Metodologia Nurture: a învăța cum să înveți Sala de seminar, etaj 3, Biblioteca UO)
11:00 – 13:00 Workshop Psiholog Katalin Balint, conf. univ. dr. habil. Delia Bîrle - Metoda narativa Metamorphoses in terapia copilului (sala Z1)
14:00 – 16:00 Workshop Conf. univ. dr. Laura Elena Năstasă - Integrarea emoțiilor în procesul de dezvoltare a membrilor în cadrul familiei – abordare terapeutică de tip experiențial (sala PractiPASS)
14:00 – 16:00 Workshop conf. univ. dr. Alina Decsei-Radu, conf. univ. dr. Daniela Roman - Polarizarea și alienarea parentală în cadrul procesului de divorț (sala Z1)
prof. univ. dr. Laurenţiu Şoitu, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi
prof. univ. dr. Romiţă Iucu Bumbu, Universitatea din Bucureşti
prof. univ. dr. Adrian Opre, Universitatea "Babeş-Bolyai", Cluj-Napoca
prof. univ. dr. Ion Albulescu, Universitatea "Babeş-Bolyai", Cluj-Napoca
prof. univ. dr. Alin Sava, Universitatea de Vest din Timişoara
prof. univ. dr. Anca Dobrean, Universitatea "Babeş-Bolyai", Cluj-Napoca
conf. univ. dr. Andrada Dorothea Ionescu, Universitatea "Babeş-Bolyai", Cluj-Napoca
conf.univ. dr. Elena Anghel-Stănilă, Universitatea "Titu Maiorescu", Bucureşti
conf.univ. dr. Elena Laura Năstasă, Universitatea Transilvania, Braşov
psiholog dr. Agnes Iordanidisz, preşedinte Asociaţia NILD Central-Eastern Europe
lect. univ. dr. Annamaria Balla, Universitatea Emanuel Oradea
prof. univ.dr. Elena Bonchiş, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Delia Bîrle, Universitatea din Oradea
conf. univ.dr. Carmen Bora, Universitatea din Oradea
lect. univ. dr. Lioara Coturbaş, Universitatea din Oradea
prof. univ. dr. Camelia Dindelegan, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Marius Drugaş, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Alina Decsei-Radu, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Karla Barth, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Simona Laurian-Fitzgerald, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Mihai Marian, Universitatea din Oradea
prof. univ. dr. Florica Orţan, Universitatea din Oradea
prof. univ. dr. Carmen Popa, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Daniela Roman, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Cecilia Sas, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Monica Secui, Universitatea din Oradea
prof. univ. dr. Simona Trip, Universitatea din Oradea
lect. univ. dr. Angelica Hălmăjan, Universitatea din Oradea
lect. univ. dr. Rosana Stan, Universitatea din Oradea
lect. univ. dr. Gabriel Roşeanu, Universitatea din Oradea
lect. univ. dr. Marius Cioară, Universitatea din Oradea
lect. univ. dr. Maria Salloum, Universitatea „Aurel Vlaicu”, Arad
prof. asociat Carlton J. Fitzgerald Ed.D., SUA
Preşedinte
conf. univ. dr. Daniela Roman, Universitatea din Oradea
Preşedinte onorific
prof. univ. dr. Elena Bonchiş, Universitatea din Oradea
Membri
lect. univ. dr. Denisa Ardelean, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Delia Bîrle, Universitatea din Oradea
conf. univ.dr. Monica Secui, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Carmen Bora, Universitatea din Oradea
lect. univ. dr. Marius Cioară, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Marius Drugaş, Universitatea din Oradea
prof. univ. dr. Camelia Dindelegan, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Alina Decsei-Radu, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Mihai Marian, Universitatea din Oradea
prof. univ. dr. Simona Trip, Universitatea din Oradea
conf. univ. dr. Cristina Maria-Florescu, Universitatea din Oradea
lect. univ. dr. Angelica Hălmăjan, Universitatea din Oradea
psiholog Simina Hinţ, director CJRAE Bihor
prof. univ. dr. Florica Orţan, Universitatea din Oradea
psiholog Teodora Pantazi, preşedinte Asociaţia CES
lect. univ. dr. Rosana Stan, Universitatea din Oradea
lect. univ. dr. Gabriel Roşeanu, Universitatea din Oradea
prof. dr. Carmen Bodiu, director CCD Bihor
prof. Florin Negruţiu, inspector şcolar ISJ Bihor
prof. Diana Popa, inspector şcolar ISJ Bihor
Examination of self-compassion as a mediator of the relationship between academic burnout and mental health in Payame Noor University (PNU) students of Dareshahr City
Zeinivand, Maryam; Moradi, Samira; Norouzi, Zahra; Khalili, Esmatallah; Ramazani, Abbas; pp. 7-17; Abstract
Elaborating a measurement scale of the sequence of long-term goals for the individual self
Ionescu, Daniela; pp. 18-34; Abstract
The relationship between emotional intelligence and academic achievement in adolescents
Sandovici, Anișoara; pp. 35-50; Abstract
The efficiency of the NILD Educational Therapy in the development of mathematical thinking
Szabó, Ildikó-Erika; Balla, Annamária; pp. 51-61; Abstract
The resolution of the Regional Meeting on “Together against Bullying”, Oradea, June 6, 2017
Drugaș, Ioana; Stoica, Alexandru; Marzio, Luigi; Drugaș, Marius; pp. 62-69; Abstract
Students’ theories on intelligence. Implication regarding school grades and academic satisfaction
Bîrle, Delia; Dulca, Raluca; Vernon, Anca; pp. 70-81; Abstract
Asociaţia Naţională a Psihologilor Şcolari,
în colaborare cu
Departamentul de Psihologie din cadrul Universităţii din Oradea,
Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universității din Oradea,
Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor,
Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Bihor,
Casa Corpului Didactic a Judeţului Bihor,
Asociaţia CES,
Asociația pentru Promovarea Cooperării în Educație
ORGANIZEAZĂ
CONFERINŢA NAŢIONALĂ CU TEMA
"DREPTURILE ŞI NEVOILE COPILULUI - PROVOCĂRI ADRESATE FAMILIEI ŞI ŞCOLII"
3-4 noiembrie 2017, Oradea
Vom aniversa astfel 10 ani de la prima conferinţă organizată de ANPS.
Detalii privind workshop-urile, condiţiile de înscriere şi creditarea conferinţei vor fi disponibile începând cu luna iulie.
It is a violation of the ethics principles sustained by the Romanian Journal of School Psychology to publish as original data, data that have been previously published. We are committed to the highest standards of publication ethics and will take any measures necessary against publication malpractices. We strongly adhere to the American Psychological Association Ethics Code (Standard 8.14), specifying that "after research results are published, psychologists do not withhold the data on which their conclusions are based from other competent professionals who seek to verify the substantive claims through reanalysis and who intend to use such data only for that purpose, provided that the confidentiality of the participants can be protected and unless legal rights concerning proprietary data preclude their release". The authors acknowledge that they have disclosed all and any actual or potential conflicts of interest with their work or partial benefits associated with it. In the same manner, the Romanian Journal of School Psychology is committed to objective and fair double-blind peer-review of the submitted for publication works and to prevent any actual or potential conflict of interests between the editorial and review personnel and the reviewed material. Any departures from the above-defined rules should be reported directly to the Editor-in-Chief, who is unequivocally committed to providing swift resolutions to any of such a type of problems.
Confidentiality
The manuscripts received from authors for publication are considered confidential documents. They are not shown to third parties, except for the editor, executive editors and the two reviewers (see the blind review procedure).
Publication decisions
The editor and the executive editors of the Romanian Journal of School Psychology are responsible for deciding which of the articles submitted to the journal should be sent to the reviewers and eventually published. The decisions may be assisted by reviewers and guided by the policies of the journal and legal requirements conncected to copyright and plagiarism.
Originality and Plagiarism
The authors should ensure that they have written entirely original works, and if the authors have used the work and/ or words of others, that this has been appropriately cited or quoted. Please submit the manuscript together with the statement available here (as separate files).
Reporting standards
Authors of reports of original research should present an accurate account of the work performed as well as an objective discussion of its significance. Underlying data should be represented accurately in the paper. A paper should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable.
Fundamental errors in published works
When an author discovers a significant error or inaccuracy in his/her own published work, it is the author’s obligation to promptly notify the journal editor or publisher and cooperate with the editor to retract or correct the paper.
Each received article will be evaluated independently by two members of the editorial board, which will analyze the study without knowing the identity of the author(s). The review criteria are the following:
The feed-back will be sent to the first author and it may be one of the following: accepted; requires minor revision; requires major revision; rejected. The feed-back will include the observations of the two independent reviewers.
The reviewer's guide is avalable here.
Standards of Objectivity
Reviews will be conducted objectively. Personal criticism of the author is inappropriate. Referees should express their views clearly, with supporting arguments.
Acknowledgement of Sources
Reviewers should identify relevant published work that has not been cited by the authors. Any statement that an observation, derivation, or argument had been previously reported should be accompanied by the relevant citation. A reviewer should also call to the editor’s attention any substantial similarity or overlap between the manuscript under consideration and any other published paper of which they have personal knowledge.
Editor:
Executive editors:
Advisory board:
Editorial board:
Manuscript preparation
The purposes of these recommendations are to facilitate the manuscript preparation and to set the premises for a real and consistent exchange of information between authors and readers.
The text should be written entirely in English, French or Deutsch, and edited in an A4 format with 4cm margins, Times New Roman, 12 point, and single spaced. The articles submitted for the Studies and Research and Interviews sections may not exceed 25 pages, and those for the rest of the section types may not exceed 8 pages, including the references (in both cases). The pages will not be numbered. To facilitate the review process, the first page of the article should include only the title, the word count for the entire article, the names and surnames of the authors and also the contact details for all authors (e-mail and/or telephone number, organizational affiliation). Further references to the author(s) should be done using the term the author(s). The second page should begin with the abstract (150 to 200 words, in English) and keywords (up to 5), followed by the rest of the article. The effect sizes and/or the statistical power of the research should be reported, where appropriate, being an important criterion of manuscript acceptance.
Tables, graphs, pictures etc. should be inserted in the text of the article. They should be numbered independently in accordance with the order of appearance in text and should be accompanied by an adequate title. The letters and numbers in titles and content of the tables and figures should be edited with Normal font, size 10.
References within the text will include the name of the mentioned author(s) and the year of the referenced source. The reference list at the end of the article will be edited according to the APA norms [Publication Manual of the American Psychological Association® (2009), 6th Edition]. All citations should be listed in the reference list, with the exception of personal communications and classical works.
Reference examples:
Book chapter
McGuire, W. (1969). The nature of attitudes and attitude change. In G. Lindzey & E. Aronson (Eds.), The Handbook of Social Psychology (Vol. 3, pp. 136-272). Boston: Addison-Wesley Publishing.
Journal article
Hicks, D. (2012). Performance-based university research funding systems. Research Policy, 41(2), 251-261. http://dx.doi.org/10.1016/j.respol.2011.09.007
Papalia, D.E., & Wendkos-Olds, S. (1992). Human Development (5th ed.). New York: McGraw-Hill, Inc.
Paper presented at a conference
Saupe, J.L., & Eimers, M.T. (2010, May 29-June 2). Correcting correlations when predicting success in college. Paper presented at the 50thAnniversary Forum of the Association for Institutional Research "Charting our Future in Higher Education", Chicago, Illinois.
Article in an internet only journal
Winterton, J., Delamare-Le Deist, F., Stingfellow, E. (2006). Typology of Knowledge, Skills and Competences: Clarification of the Concept and Prototype. Luxembourg: The European Centre for the Development of Vocational Training. Retrieved September 15, 2013, from www.cedefop.europa.eu.
Webpage
World Health Organization (2003). Investing in mental health. Retrieved October 2013 from http://www.who.int/mental_health/media/investing_mnh.pdf
Manuscript submission
Please do not send previously published papers or articles that are sent for review to other journals. All efforts should be undertaken to submit manuscripts electronically to the executive editors (attached files via e-mail, Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.). We accept .doc, .docx, .rtf or .pdf files. The first author will be notified via e-mail about the arrival of the article. At the point of acceptance, all contributing authors are asked to give signed consent to publication, and to confirm that they have approved the final version of their manuscript. Contributors must declare any commercial interests, such as directorships, share-holdings, consultancies, honoraria, grants, fees, gifts or travel expenses received from organizations whose product is used in a study or referred to in your article. Financial or personal interests in competing companies should also be stated. The Author Statements for Publication is available on our website, www.anps.ro, in the journal’s section.
The authors should ensure that they have written entirely original works, and if the authors have used the work and/ or words of others, that this has been appropriately cited or quoted. Please submit the manuscript together with the statement available here (as separate files).
The Romanian Journal of School Psychology (ISSN 2248-244X; ISSN-L 2448-244X) is a semi-annual peer-reviewed journal, supported by The National Association of School Psychologists (Asociaţia Naţională a Psihologilor Şcolari). Starting from 2012, the journal is printed in June and December.
The journal takes into consideration for publishing articles from the field of school / educational psychology or related fields, corresponding to one of the following categories:
The accepted articles will be published in one of the sections of the journal: Studies and Research, Interviews, Reviews, Scientific Life.
The Romanian Journal of School Psychology is indexed in: Central and Eastern European Online Library; Index Copernicus International (ICV 2019: 75.84), SCIPIO, and EBSCO (Education Source Collection).
Conferinţa Naţională a Psihologilor Şcolari, ediţia a V-a
"Cercetarea modernă în psihologia educaţională: provocări, aplicaţii, limite"
Oradea, 30-31 octombrie 2015
Invitaţi:
Workshop
1. Învaţă să citeşti un desen!
Formatori: prof. univ. dr. Elena Bonchiş; student masterand Barna-Kanya Hajnalka, Universitatea din Oradea
Rezumat: Începutul studiului sistematic al desenului copilului este legat de numele italianului C. Ricci, care în anul 1887 publică prima lucrare pe această temă intitulată „L’arte dei bambini”. La începutul secolului XX (1913) G. Luquet prezintă în lucrarea „Les dessin d’un enfant” observaţiile asupra desenelor realizate de propria sa fiică de-a lungul a 5 ani, autorul identificând tipurile de realism existente în desenele copilului. Bogata literatură adunată în domeniu permite, la ora actuală conturarea unor abordări ale acestui tip de conduită: desenul – varianta a artei, desenul ca activitate grafică, desenul ca mijloc de cunoaştere, consiliere şi psihoterapie. Participarea la acest workshop vă dă posibilitatea să cunoaşteţi unele aspecte teoretice privind desenul copilului, dar mai ales să vă abilitaţi în descifrarea acestuia, descoperindu-i valoarea şi semnificaţia: amplasarea în pagină; tipurile de linii / trasee; forme utilizate; tematică; mişcare; simbolismul culorilor etc.
2. Optimizarea personală a părinţilor în grupul experienţial - strategii, metode şi tehnici de lucru
Formator: lect. univ. dr. Elena Anghel Stănilă, Universitatea "Titu Maiorescu", Bucureşti
Rezumat: Ofertele psihologilor pentru părinții de toate vârstele par să devină din ce în ce mai atractive. Am avut plăcerea de a crea și dezvolta o metodologie interesantă de lucru cu acei adulți care doresc să devină părinți mai buni și care au înțeles că optimizarea personală nu este numai un excepțional serviciu pentru copii, ci și pentru ei, ca modele importante de urmat pentru fiii și fiicele lor. În acest workshop voi împărtăși experiența mea și am speranța că o veți găsi interesantă și veți alege să o îmbinați cumva cu propria dumneavoastră experiență pentru a a oferi celor interesați un sprijin important în asumarea și manifestarea unuia dintre cele mai dificile roluri, acela de a fi părinte bun și adaptat unicității copilului tău.
3. Managementul contingenţelor la copii şi adolescenti: Aplicaţii în psihologia şcolară
Formator: Cătălin Lulea, Multisystemic therapist, Brandon Centre (North London MST Team), London
Rezumat: Acest workshop se centrează pe aplicaţiile terapiilor comportamentale (cu elemente din terapiile cognitive şi terapiile sistemice de familie) în îmbunătăţirea performanţelor şcolare şi reducerea problemelor de comportament la copii şi adolescenţi. La baza acestui workshop stă conceptul de management al contingenţelor (contingency management) - comportamentul copilului este influenţat de antecedente (externe şi interne) şi consecinţe (pozitive sau negative) pe care comportamentul le are asupra mediului intern şi extern (şcolar şi familial). Participanţii vor învăţa cum să influenţeze aceşti factori (prin tehnici "clasice" ale terapiei comportamentale, dar şi prin abordări curente ca DBT şi ACT), prin munca directă cu elevul, cu profesorii şi cu părinţii. De asemnea, participanţii vor învăţa cum să identifice şi să rezolve bariere în munca cu elevii, profesorii şi familia (părinţi demotivaţi sau cărora le lipsesc unele abilităţi parentale, elevi opozanţi etc). Acest workshop se centrează pe aspectele practice şi eficiente ale terapiei comportamentale, fără să abunde în teoria din spatele tehnicilor.
4. Dezvoltarea abilităţilor de învăţare la elevii cu ADHD
Formatori: psiholog şcolar Ioana Drugaş, Liceul Don Orione Oradea; conf. univ. dr. Marius Drugaş
Rezumat: Profesorii şi părinţii se aşteaptă ca elevii să fie capabili să asculte şi să urmărească lecţiile, să obţină note cât mai bune, să ducă la bun sfârşit atât proiecte de scurtă durată, cât şi de lungă durată, să utilizeze timpul destinat temelor pentru acasă cu scopul de a consolida sau practica abilităţile şi cunoştinţele dobândite Pentru elevii cu ADHD, aceste expectanţe sunt extrem de provocatoare şi solicitante. Problemele de inatenţie şi inhibiţie prezentate de copiii cu ADHD pot genera dificultăţi în dezvoltarea abilităţilor de învăţare. Copiii au nevoie de control executiv pentru a alege, construi, executa sau pentru a menţine strategiile optime în a desfăşura o sarcină, dar şi de a inhiba strategiile care devin neadecvate în atingerea scopurilor. Cercetătorii au dezvoltat diverse teorii care îşi propun să evidenţieze acele funcţii executive deficitare care au cel mai mare impact asupra vieţii copiilor cu ADHD. Funcţiile executive presupun abilitatea de a planifica, organiza informaţiile şi de a le utiliza în procesul de rezolvare a problemelor. Dezvoltarea abilităţilor de învăţare la elevii cu ADHD este un workshop menit să ofere o serie de metode şi strategii prin care psihologul şcolar, cadrul didactic sau chiar părintele poate să-l susţină pe elevul cu ADHD în procesul de învăţare, prevenindu-se astfel un posibil eşec şcolar. „Abilităţile de învăţare” urmărite în cadrul prezentului workshop vor include activităţi de dezvoltare a capacităţilor organizatorice; de îmbunătăţire a operaţiilor de abstractizare şi generalizare şi de consolidare a unor strategii de memorare voluntară şi de lungă durată.
5. Evaluare clinică şi intervenţie la copiii cu întârziere în dezvoltarea mentală şi persoanele diagnosticate cu demenţă
Formator: conf. univ. dr. Camelia Dindelegan, Universitatea din Oradea
Rezumat: Diferenţierea persoanelor cu handicap este o problemă complexă și care se realizează interdisciplinar (medicină, psihologie, pedagogie, sociologie) axându-se pe particularităţile dezvoltării psihofizice individuale. Nevoia perfecţionării diagnosticului diferenţial între deficienţa mintală reală şi pseudodeficienţă din perspectiva unei mai bune orientări spre forme adecvate de intervenţie terapeutică, rezultă şi din analiza unor date cu privire la frecvenţa cazurilor de deficienţă mintală. Starea de deficiență mintală este dificil de diagnosticat din cauza unui complex de factori : mijloacele de diagnosticare sunt insuficient perfecționate precum și dificultățile de discriminare dintre deficiența mintală veritabilă de cea aparentă, consecință apărută datorită unor deficite informaționale și a faptului că se raportează la nivelul de exigență sau la gradul de toleranță impus de mediul social. De asemenea, trebuie facută o distincție între deficiența mintală și alte forme psihopatologice: demeța precoce (care presupune regresia funcțiilor deja elaborate), deteriorarea mintală (un deficit mintal ireversibil, temporar sau definitiv, ca urmare a unor leziuni organice sau funcționale ale creierului, a unor boli mintale sau imbătrânirii fiziologice), epilepsia, reacțiile nevrotice și psihopatice, tulburări de comportament. Termenul de „recuperare” se refera la restabilirea, refacerea sau reconstituirea unei funcții umane, plecându-se de la premisa că aceasta s-a pierdut. Notiunea pare, astfel, inoperantă in cazul deficiențelor dobândite sau al celor în care e evident imposibilă refacerea. Scopul recuperării constă, așadar, în valorificarea la maxim a posibilităților individului cu handicap, funcțiile psiho-fizice nealterate trebuind antrenate pentru a prelua activitatea funcțiilor afectate. Se urmărește astfel formarea unor abilități și comportamente care să-i permită deficientului o integrare în viața profesională și socială. Metodologia utilizată în acest scop poate fi preponderent psihologică, pedagogică sau medicală; iar rezultatele cele mai bune se obțin prin combinarea celor trei forme, adoptându-se astfel o acțiune unitară concretizată în terapia complexă a recuperării. Accentul pus pe una sau pe alta dintre cele trei componente trebuie să țină seama de: gravitatea deficienței, de evoluție, de nivelul dezvoltării funcțiilor neafectate, de posibilitatea suplinirii funcțiilor deteriorate de către formațiunile sănătoase, de vârsta cronologică și mintală a subiectului.
6. Evaluarea şi raportarea în cazul abuzului sexual al copilului
Formator: lect. univ. dr. Alina Decsei-Radu, Universitatea din Oradea
Rezumat: Cum realizăm evaluarea abuzului sexual în cazul copilului? Evaluare comprehensivă, multimodală (American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 1988; American Professional Society on the Abse of Children, 1990). Confirmă literatura de specialitate existența unui sindrom specific în cazul copiilor, victime ale abuzului sexual? Care sunt procedurile utilizate în evaluare copiilor abuzaţi sexual: păpuşile anatomice, desenul liber, desenele anatomice corecte, păpuşi , teste psihologice. Identificarea indicatorilor prezenţei abuzului : indicatorii fizici, examinarea medicală, raportul copilului, informaţiile adunate în cadrul procedurilor de evaluare, prezenţa comportamentului sexualizat nespecific vârstei, informaţii adunate în cadrul procesului de testare psihologică a copilului şi a presupusului abuzator. Indicatori emoționali și comportamentali relevanți în cadrul interviului copilului. Prezentarea ghidurilor publicate pentru practicile de evaluare a abuzului sexual în cazul copiilor. Acuzațiile false ale copilului – motive și abordare pe vârste. Posibile explicații ale negării abuzului. Mărturia copilului și raportul scris în cazul evaluării copilului. Parametrii din practică pentru evaluarea copiilor care au fost abuzaţi fizic sau sexual. Prezentarea Inventarului Comportamentului Sexual la Copii ( Versiunea 2).
7. Evaluare și intervenție educațională individualizată a elevilor cu CES - premisă a reușitei școlare
Formatori: Drd. Profesor psihopedagog Nicoleta Adet, (Școala Gimnazială Specială Nr.1, Municipiul Ploiești), Profesor psiholog Cristina Bleoțiu (Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Prahova), psiholog Cheșcă Adelina Cristina, profesor logoped Șerpescu Carmen Aida
Rezumat: Adaptarea socială a copiilor ca viitori adulți începe de fapt cu a oferi o educație de calitate, educație care nu se ghidează după principiul Procustian ci se ghidează după nevoi, cerințe speciale, contexte diverse care facilitează sau îngrădesc acest proces. Modificarea practicii de predare-învăţare-evaluare şi de management al clasei de elevi în care sunt integraţi copii cu CES vizează nu doar o schimbare de strategie didactică şi de adaptare a procesului educaţional la cerinţele educaţionale speciale ale copilului, ci şi una de comportament didactic, astfel încât reușita școlară să fie tangibilă, posibilă și, de ce nu, copilul să vină cu drag la școală. În primul caz, este vorba de proiectarea şi realizarea unui proces educațional diferenţiat, centrat cu adevărat pe necesitățile şi capacităţile de învăţare ale fiecărui copil, în care cadrul didactic se angajează să lucreze în cooperare cu alţii (cu cadrul didactic de sprijin, cu părinții etc.) şi să respecte în cadrul acestui proces principiile educaţiei incluzive: accesul egal la educaţie, non-discriminare, individualizare, abilitare (reabilitarea, readaptarea) etc. În al doilea rând, schimbarea de comportament în clasă vizează atât cadrul didactic cât şi elevii. Elevii trebuie ajutaţi de profesor să se acomodeze la cerinţele educaţiei incluzive, adică să accepte diversitatea, să colaboreze, să se respecte şi să se ajute reciproc, să dea dovadă de toleranţă etc. Proiectarea procesului educațional individualizat urmează unor procese de evaluare complexă (inclusiv a achizițiilor școlare) și care implică mai mulți specialiști, adică implică o echipă: medic de familie, medic psihiatru, logoped, profesor de educație specială, psiholog, profesor de sprijin, cadre didactice de la clasă, părinți, alte persoane – în funcție de natura dizabilității și în funcție de cerințele educaționale speciale. Cunoștințele care stau la baza adaptării curriculare trebuie cunoscute de cadrele didactice și se obțin în urma unei evaluări privind: starea de sănătate; tipul de dizabilitate; gradul dizabilității; nivelul dezvoltării proceselor și funcțiilor psihice; nivelul dezvoltării limbajului și comunicării; traseul educațional și comportamentul în context școlar; nivelul achizițiilor școlare; natura dificultăților de învățare și/sau de adaptare școlară; potențialul pentru învățare; punctele forte (pentru valorizare și compensare); climatul familial. Cadrele didactice, având o imagine globală asupra cerințelor educaționale speciale, au posibilitatea, în primul rând, de a cunoaște copilul și, înțelegând natura problemelor sale (pe care nu el le-a ales!), pot să accepte diversitatea și totodată să transmită copiilor de la clasă atitudini pro-integrative sau, de ce nu, pro-incluzive. Acest workshop își propune să abordeze modalități/procedee/mijloace de evaluare complexă a elevilor cu CES, integrați în învățământul de masă.
8. Rolul terapiilor prin mediere artistică în dezvoltarea unei personalităţi complexe
Formatori: lect. univ. dr. Daniela Roman (Universitatea din Oradea), prof. psihopedagog Teodora Pantazi, prof. psihopedagog Carmen Ilisie, prof. psihopedagog Lavinia Gorgan
Rezumat: „Să nu-i educăm pe copiii noștri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari. Și nimic nu ne permite să știm cum va fi lumea lor. Atunci să-i învățăm să se adapteze.” (Maria Montessori). Terapiile prin mediere artistică stimulează creativitatea, și creativitatea potențează adaptarea la mediul extern și la experiențe noi. Diverse tehnici de exprimare autentică facilitează explorarea unor situații de viață, emoții sau stări sufletești dificil de redat prin cuvinte. Totodată, terapiile prin mediere artistică diminuează diferențele dintre copiii cu cerințe educative speciale și cei fără cerinte educative speciale. Muzica, dansul și reprezentarea grafică sunt mijloace primordiale de exprimare și comunicare, accesibile atât persoanelor cu dizabilități, cât și celor aflate în normalitate. Utilizarea sunetelor, ritmului, mișcării, culorii, formei într-o formă structurată, antrenează individul în ansamblul său contribuind la promovarea unei stări de bine din perspectivă fizică, psihică, emoțională și socială. Dacă spontaneitatea și curiozitatea sunt principalele căi de acces la acest workshop, empatia și creativitatea sunt calități care vor crea punți de legătură între membrii grupului, aceștia fiind provocați să construiască împreună evenimente artistice prin sunete și ritm, prin joc, mișcare și culoare. Participanții vor avea ocazia de a experimenta tehnici specifice mijloacelor de expresie artistică: terapie prin muzică, terapie prin dans, terapie prin artă, pe care să le utilizeze ulterior cu diferite grupuri, prin implicarea în activități atractive și accesibile, de dinamizare a proceselor imaginative, a sensibilității estetice și de ventilare emoțională.
9. Dezvoltarea caracterului la copii şi adolescenţi utilizând tehnici de tip mindfulness
Formator: conf. univ. dr. Delia Bîrle, Universitatea din Oradea
Rezumat: Mindfulness a devenit un concept popular în domeniul ştiinţelor sociale, atât în cercetare cât şi în practică. Mindfulness înseamnă să fim conştienţi, să trăim în prezent, este un concept profund legat de calitatea experienţelor noastre, de felul în care ştim să acordăm atenţie vieţii noastre. Datorită generalităţii sale, este un concept frecvent utilizat în domenii precum psihologia clinică, psihoterapie, psihologia sportivă, consilierea carierei etc. Cercetarea psihologică s-a dovedit interesată în ultimii ani de beneficiile tehnicilor mindfulness asupra stării de bine a individului, cu efecte pozitive asupra funcţionării emoţionale şi comportamentale. Activitatea îşi propune o scurtă introducere în ceea ce înseamnă practicile mindfulness în dezvoltarea trăsăturilor caracteriale la copii şi adolescenţi.
10. Abilităţi de viaţă în contextul dezvoltării durabile
Formatori: Simina Hinţ, Bianca Mada (Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor)
Rezumat: Schimbarea percepției asupra educaţiei formale determină schimbări asupra atitudinii elevilor cu privire la școală. Programele de dezvoltare a abilităţilor de viaţă se pot fi inserate cu succes în activitățile de predare-învățare, fără a afecta programul școlar. Ce ar putea să împiedice un profesor de fizică să demonstreze elevilor săi utilitatea cunoaşterii pârghiilor, electricităţii, lucrului mecanic sau forţei centrifuge? A deprinde un set de abilităţi de viaţă funcţional pe care actualul elev şi viitorul adult să le poată aplica în viaţa de zi cu zi este crucial. Un elev care învăţă să facă adunări, scăderi, înmulţiri şi împărţiri „făcând piaţa” la ora de matematică va înţelege mai repede la ce îi foloseşte acest lucru decât unul care „toceşte” mecanic o înşiruire de cifre şi semne pe caiet sau în carte. Cunoştinţele sunt o condiţie absolut necesară pentru viitorul adult, dar nu suficientă. Pentru ca ele să fie cu adevărat utile, trebuie dezvoltate acele abilităţi care să-i valorizeze, dar (mult mai greu de atins, însă cu atât mai necesar) şi atitudini care să asigure o folosire corectă a cunoştinţelor şi abilităţilor dobândite. Educaţia pentru dezvoltare durabilă se poate realiza prin schimbarea modului de gândire liniar de tipul cauză - efect cu gândirea sistemică în care interdependența, relația dintre elemente, aportul fiecăruia, cauzalitățile multiple și condiționările reciproce sunt concepte cheie cu care acest tip de gândire operează. Pentru a forma gândirea sistemică, gândirea prospectivă şi gândirea critică necesare dezvoltării durabile este nevoie să dezvoltăm abilități de viață ținând cont de nivelul de dezvoltare al copilului.
Notă: informațiile și activitățile propuse în acest workshop au fost elaborate în cadrul proiectului ,,Dezvoltarea abilităților de viață ale tinerilor în contextul dezvoltării durabile”, cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 (POSDRU/1.3/S/141511), implementat de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor (beneficiar), Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile și Asociația REPER21 (parteneri) în perioada mai 2014 – noiembrie 2015.
Taxe:
Taxele se pot achita în contul RO42RNCB0032068930800001, deschis la Banca Comercială Română SA, Sucursala Judeţeană Bihor, deschis pe Asociaţia Naţională a Psihologilor Şcolari.
Termene limită:
Conferinţa va fi creditată de Colegiul Psihologilor din România:
Cerinţe de redactare:
Se vor redacta în limba română şi vor cuprinde între 300 şi 500 de cuvinte. Se vor expedia prin formularul de înregistrare. Se consideră că lucrarea este acceptată dacă autorii primesc un mesaj de confirmare.
Cerinţele pentru redactarea lucrărilor in extenso sunt similare cu cele pentru articolele publicate în Romanian Journal of School Psychology, doar că pentru volumul lucrărilor acestea vor fi redactate în limba română. Pentru publicarea în revistă, lucrările trebuie redactate în limba engleză. Lucrările se vor expedia la aceleaşi adrese de contact.
Persoane de contact:
Volumul rezumatelor (care include comitetul de organizare, comitetul ştiinţific, programul şi rezumatele workshop-urilor) poate fi descărcat de aici.
Fondatorii ANPS, membri cu drepturi depline, sunt:
Preşedinte ANPS: conf. univ. dr. Daniela Roman, Universitatea din Oradea
Preşedinte de onoare: prof. univ. dr. Elena Bonchiş
Vicepreşedinţi:
Secretar-trezorier - psih. dr. Carmen Bora
Membri:
Se pot înscrie în asociaţie persoane fizice şi juridice (specialişti sau nu) din ţară şi străinătate care doresc să-şi aducă aportul la realizarea obiectivelor organizaţiei.
Documentele necesare pentru înscrierea în ANPS sunt:
Documentele (completate sau scanate) se trimit la adresa de mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..
Pronominal identity in the context of deviant behavior in adolescents
Tsankov, Nokolay; Gyuviyska, Veska; Levunlieva, Milena; pp. 7-18; Abstract
Experiential strategies for achieving shared parenting, a key factor for the harmonious development of children and teenagers
Anghel-Stănilă, Elena; pp. 19-26; Abstract
Students' and parents' beliefs about intelligence and school performance
Bîrle, Delia; Secui, Monica, Vuşcan, Andreea; pp. 27-36; Abstract
Complicated problems have simple solutions - noncognitive learning strategies for increasing academic engagement
Stan, Rosana; pp. 37-42; Abstract
Examining the ethical knowledge and application ethics among school psychologists in Romania
Bîrle, Delia; Bonchiş, Elena; Oakland, Thomas; Opre, Adrian; Crişan, Daniela; Jimerson, Shane R. ; pp. 7-24; Abstract
Strong points within cooperative relationships among readiness grade teachers and the others partners of education
Popa, Carmen; Bochiş, Laura; 25-34; Abstract
Psychology of education and educational values in the pediatrics clinic
Anghel-Stănilă, Elena; pp. 35-39; Abstract
Exploring the effect of socio-cultural and human capital on parental home involvement in education of learners with special needs (SENs)
Afolabi, Olusegun Emmanuel; Mukhopadhyay, Sourav; Nenty, H. Johnson; pp. 40-56; Abstract
Attention Defficit/Hyperactivity Disorder as a social construct. Some thoughts concerning education
Drugaş, Ioana; Drugaş, Marius; pp. 57-67; Abstract
Resources for a better life. Applications of positive psychology in education
Panc, Ioana; pp. 7-20; Abstract
Exploiting digital resources in teaching
Bradea, Adela; pp. 21-29; Abstract
Parents’ personal development within the experiential group. Strategies, methods and work techniques
Anghel-Stănilă, Elena; pp. 30-36; Abstract
Assessing public speaking skills of future primary school teachers
Pătroc, Dan; pp. 37-45; Abstract
Von Restorff effect in simultaneous and sequential exposure sessions
Cioara, Marius; Pop, Iulia; Roşeanu, Gabriel; Marian, Mihai; pp. 46-55; Abstract
The impact of workshops on stress and health on the level of wellbeing of adults involved in learning activities
Vintilă, Mona; Vintilă, Sorin;pp. 56-69; Abstract
Counterbalancing language disorders of primary school pupils by role playing
Barth, Karla; Bradea, Adela; pp. 70-77; Abstract
Gender differences in students’ perceptions of two academic domains: mathematics and Romanian language and literature
Secui, Monica; Lerinţ, Monica; pp. 78-89; Abstract
The race to reach standards: Are we forgetting about our students?
Laurian-Fitzgerald, Simona; Popa, Carmen; Fitzgerald, Carlton J.; pp. 90-96; Abstract
Predictors of communication competences in adolescence: The role of personality traits
Tufeanu, Magda; pp. 97-108; Abstract
Learning experiences in the university setting. The effectiveness of a training program
Roman, Daniela; pp. 109-118; Abstract
Values, attitudes, and prosocial behavior: Differences between confessions
Stan, Rosana; Jurjac, Evelina; pp. 119-125; Abstract
Restorative approaches in schools as a possibility for preventative, social, educational and correctional resocialization work
Chankova, Dobrinka; Tsankov, Nikolay; Popova, Elina; pp. 7-15; Abstract
The importance of trait emotional intelligence in students' stress
Balgiu, Beatrice Adriana; pp. 16-26; Abstract
Pastoral counseling of young people with alcohol addiction
Dindelegan, Camelia; Dindelegan, Vasile; Roman, Daniela; pp. 27-49; Abstract
Teachers' education for the inclusion of children with ADHD into mainstream schools
Drugaş, Ioana; Drugaş, Marius; pp. 50-61; Abstract
The role of religious education in the moral development of preschoolers
Santi, Elena-Ancuţa; pp. 62-72; Abstract
Applying interactive whiteboard in IT training - aspects of motivation
Boneva, Ekaterina; Tsankov, Nikolay;pp. 73-80; Abstract
Preschool children's ability to solve conflicts
Bîrle, Delia; Iosif, Natalia; Coita, Cecilia; pp. 81-85; Abstract
Cognitive and metacognitive landmarks in academic learning. A comparative study
Roman, Daniela; pp. 86-93; Abstract
Homeschooling in Romania: A framework for future research
Pătroc, Dan; pp. 94-104; Abstract
Parents’ involvement and psycho-educational development of learners with special educational needs (SENs): An empirical review
Afolabi, Olusegun Emmanuel; pp. 7-31; Abstract
The development of empathy in pre-schoolers
Santi, Elena-Ancuţa ; pp. 32-38; Abstract
Gender differences in emotional and social competences: A comparative study on Romanian adolescents
Tufeanu, Magda; pp. 39-48; Abstract
Experiential strategies in the counseling of parental couples going through difficult situations
Anghel Stănilă, Elena; pp. 49-56 Abstract
Measuring student engagement with school across cultures: Psychometric findings from Portugal and Romania
Veiga, Feliciano Henriques; Robu, Viorel; pp. 57-72 Abstract
Speech therapy management: Where is it heading?
Peter, Karla; Florescu, Cristina;pp. 73-79 Abstract
The way children feel about school
Perţe, Andra; Pătroc, Dan; pp. 80-90 Abstract
Mother's emotional response as a contributing factor in the development of prosocial behavior
Bîrle, Delia; Iosif, Natalia; pp. 91-97 Abstract
Editorial. Dynamics of life and moving in to the future
Rohde, Ulrich L.; pp. 7-9; Full text
Developing an assessment scale for immoral behavior
Avram, Eugen; Ionescu, Daniela ; pp. 10-24; Abstract
Educational video games in the middle: parents, psychologists, gamers. A pilot study
Drugaş, Marius; pp. 25-41; Abstract
A brief review of ipsative measures in Psychology
Roşeanu, Gabriel; pp. 42-50 Abstract
On prosocial behavior and moral motivation in the school competition area
Bîrle, Delia; Coita, Cecilia; pp. 51-58 Abstract
Impulsivity, hyperactivity, and attention deficit in terms of individual learner differences
Drugaş, Ioana; Csépes, Ildikó; pp. 59-77 Abstract
Developing emotional and spiritual intelligence in children
Santi, Elena-Ancuţa; pp. 78-85 Abstract
Editorial. School Psychology in European countries facing economic challenges
Kant-Schpas, Marianne; pp. 7-16; Full text
The importance of health-related rights education for children. Sources and practical aspects in Romania
Csanád, Albert-Lorincz ; pp. 17-28; Abstract
Creativity and coping strategies in high-school students
Atudorei, Anca-Laura; pp. 29-35 Abstract
The assessment of social and emotional competences in adolescents: Constructing and experimenting a multidimensional questionnaire
Tufeanu, Magda; Robu, Viorel; pp. 36-65 Abstract
The role of the school psychologist in the partnership between kindergarten, school and family in Bulgaria
Stoyanova, Stanislava; Stanoeva, Gergana; pp. 66-73 Abstract
Prevention of suicide and attempted suicide in schools
Cornuţiu, Oana; pp. 74-81 Abstract
The Social Adjustment Questionnaire (SAQ): Development and initial validation on a sample of Romanian adolescents
Murariu, Dănuţ; pp. 82-90 Abstract
The role of psychopathological tendencies in the formation of personality of pupils with or without ADHD
Dindelegan, Camelia; pp. 91-101 Abstract
Ethical perspectives in adolescence: Relativism and idealims
Secui, Monica; Huza, Ana; pp. 102-115 Abstract