Comitet ştiinţific
Conf. univ. dr. Karla Barth, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. habil. Delia Bîrle, Universitatea din Oradea
Prof. univ. dr. Elena Bonchiş, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Claudia Bacter, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Carmen Bora, Universitatea din Oradea
Lect. univ. dr. Emilia Borșa, Universitatea din Oradea
Lect. univ. dr. Adriana Cătaș, Universitatea din Oradea
Lect. univ. dr. Marius Cioară, Universitatea din Oradea
Lect. univ. dr. Lioara Coturbaş, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Alina Decsei-Radu, Universitatea din Oradea
Prof. univ. dr. habil. Camelia Dindelegan, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Andrada Dorothea Ionescu, Universitatea „Babeş-Bolyai”, Cluj-Napoca
Conf. univ. dr. Elena Anghel-Stănilă, Universitatea „Titu Maiorescu”, Bucureşti
Conf. univ. dr. Marius Drugaş, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Violeta Enea, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Prof. asociat Carlton J. Fitzgerald Ed.D., SUA
Lect. univ. dr. Angelica Hălmăjan, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Simona Laurian-Fitzgerald, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Mihai Marian, Universitatea din Oradea
Prof. univ. dr. Carmen Popa, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Daniela Roman, Universitatea din Oradea
Lect. univ. dr. Gabriel Roşeanu, Universitatea din Oradea
Lect. univ.dr. Annamaria Balla, Universitatea Emanuel Oradea
Lect. univ. dr. Maria Mioara Lazăr, Universitatea „Aurel Vlaicu”, Arad
Conf. univ. dr. Cecilia Sas, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Monica Secui, Universitatea din Oradea
Lect. univ. dr. Rosana Stan, Universitatea din Oradea
Prof. univ. dr. Simona Trip, Universitatea din Oradea
Lect. univ.dr. Tiba Alexandru, Universitatea din Oradea
Prof. psihopedagog Teodora Pantazi, director executiv Asociația CES – Colaborăm Educăm Sprijinim
Comitet de organizare
Preşedinte
conf. univ. dr. Daniela Roman, Universitatea din Oradea
Preşedinte onorific
prof. univ. dr. Elena Bonchiş, Universitatea din Oradea
Vicepreședinți:
conf. univ. dr. Marius Drugaş, Universitatea din Oradea
Prof. psihopedagog Teodora Pantazi, director executiv Asociația CES – Colaborăm Educăm Sprijinim
Membri
Lect. univ. dr. Denisa Ardelean, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. habil. Delia Bîrle, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Carmen Bora, Universitatea din Oradea
Lect. univ. dr. Marius Cioară, Universitatea din Oradea
Lect. univ. dr. Lioara Coturbaș, Universitatea din Oradea
Prof. univ. dr. habil. Camelia Dindelegan, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Alina Decsei-Radu, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Cristina Maria Florescu, Universitatea din Oradea
Lect. univ. dr. Angelica Hălmăjan, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Simona Laurian-Fitzgerald, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Mihai Marian, Universitatea din Oradea
Lect. univ. dr. Gabriel Roşeanu, Universitatea din Oradea
Conf. univ. dr. Monica Secui, Universitatea din Oradea
Lect. univ. dr. Rosana Stan, Universitatea din Oradea
Prof. univ. dr. Simona Trip, Universitatea din Oradea
Lect. univ. dr. Laura Bochiș, Universitatea din Oradea
Lect. univ. dr. Raluca Răcășan, Universitatea din Oradea
Prof. dr. Ioana Stefan, director Școala Gimnazială Sîmbăta
Prof. Silvia Ficuț Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Oradea
Prof. Valeria Colesnicov, Asociația CES
Prof. Lavinia Gorgan, Asociația CES
Prof. Alina Cardoș, Asociația CES
Prof. Luminița Oros, Asociația CES
Prof. Anca Tirla, Asociația CES
Prof. Temena Haioș, Asociația CES
Prof. Felicia Codoban-Luca, Asociația CES
Prof. Ramona Vidican, Asociația CES
Prof. Alin Florin Novac-Iuhas, Inspectoratul Școlar Județean Bihor
Prof. Carmen Ilisie, Inspectoratul Școlar Județean Bihor
Prof. Florin Negruțiu, Inspectoratul Școlar Județean Bihor
Prof. Claudiu Damian, Inspectoratul Școlar Județean Bihor
Prof. Adelina Iacob, Inspectoratul Școlar Județean Bihor
Prof. Diana Popa, Inspectoratul Școlar Județean Bihor
Prof. Carmen Bodiu, Casa Corpului Didactic a Judetului Bihor
Prof. Maria Hulber, Casa Corpului Didactic a Judetului Bihor
Prof. Simina Miko, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Bihor
Prof. Liana Chiș, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Bihor
Prof. Csilla Simo-Ritter, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Bihor
Prof. Ramona Kiss, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Oradea
Prof. Paula Corb Manole, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Oradea
ANUNȚ IMPORTANT: Deschiderea conferinței va avea loc la Biblioteca UO, la ora 10.30!
Toate evenimentele vor avea loc la Universitatea din Oradea (UO). Sălile Practipass și X014 se găsesc în Campusul 2 al universității.
Vineri, 25 octombrie 2019
08:30 – 10:30 Primirea participanţilor (Biblioteca UO)
10:30 – 11:30 Deschiderea festivă (Biblioteca UO)
11:30 – 12:00 Pauză de cafea (Biblioteca UO)
12:00 – 14:00 Sesiune plenară 1 (Aula Magna UO)
14:00 – 15:00 Pauză de masă
15:00 – 17:00 Sesiune plenară 2 (Aula Magna UO)
17:00 – 17:30 Pauză de cafea (Hol Aula Magna UO)
17:30 – 19:00 Lucrări pe secțiuni (Aula Magna UO, Sala de conferințe a Bibliotecii UO)
Workshop-uri (sălile Bibliotecii UO, Practipass, X014)
19:30 Cina festivă
Sâmbătă, 26 octombrie 2019
08:30 – 10:30 Masă rotundă (Aula Magna UO)
Workshop-uri (Practipass, X014)
10:30 – 11:00 Pauză de cafea (Biblioteca UO)
11:00 – 13:00 Lucrări pe secțiuni/Workshop-uri (sălile Bibliotecii UO, Practipass)
13:00 – 13:30 Pauză de cafea (Practipass)
13:30 – 15:30 Workshop-uri (Practipass)
Programul worskhop-urilor poate fi consultat aici.
W1. Developing language awareness with NILD techniques
Formatori: psiholog dr. Agnes Iordanidisz (preşedinte Asociaţia NILD Central-Eastern Europe); lect. univ. dr. Annamaria Balla (Universitatea Emanuel Oradea)
Triada necesități speciale educaționale-drepturi-intervenție psihoeducațională funcționează ca un sistem. În momentul în care interferența dintre elementele sale este negativă, sistemul nu poate fi eficient. Prin intermediul acestui workshop dorim să supunem atenției aspecte legate de modul în care se realizează orientarea școlară a copiilor cu CES: uneori decizia părinților se bazează pe anumite drepturi ale copilului dar nu întotdeauna este corelată cu nevoile acestuia, uneori copilul cu CES nu beneficiază de intervenția psihoeducațională adaptată necesităților sale, uneori echitatea în educație nu constituie principiul de bază după care se ghidează şcoala ca furnizor de educație. De aici derivă: necesitatea consilierii părinților în vederea conștientizării condițiilor ce pot fi oferite de învățământul de masă, care sunt limitele și riscurile la care sunt expuși acești copii când mediul educațional este ostil; necesitatea unei mai bune colaborări cu psihoterapeuții astfel încât familia să fie informată corect pentru a putea lua decizii care să răspundă nevoilor reale ale copilului cu CES; necesitatea diseminării de bune practici de evaluare psihoeducațională şi intervenție de specialitate pentru copiii cu CES integrați.
Conștientizarea limbajului acoperă domeniile lingvistice: fonologie, morfologie, sintaxă, semantică și pragmatică. Conștientizarea fonologică îi face pe elevi capabili să manipuleze silabe, rime și foneme. Această zonă este unul dintre cei mai importanți factori în dobândirea cu succes a alfabetizării. Conștientizarea morfologică ne permite să creăm forma corectă a cuvântului într-o propoziție dată. Conștientizarea sintactică este necesară pentru a înțelege structura unei propoziții. Conștientizarea semantică ne ajută să înțelegem ceea ce auzim sau citim. Sensibilizarea pragmatică ne conduce chiar mai departe: avem nevoie de ea pentru a înțelege intenția vorbitorului sau a scriitorului. Tehnicile NILD acoperă toate aceste zone. Una dintre tehnicile de bază le acoperă pe toate, în timp ce alte tehnici se concentreze pe cele specifice. Deși există multe elemente lingvistice specifice în conștientizarea limbajului, ne bazăm pe cele universale pentru a oferi exemple pentru participanții la workshop. Aceștia vor fi, de asemenea, implicați în rezolvarea unor sarcini de conștientizare a limbajului și vor fi încurajați să se gândească la elemente specifice din limba română.
W2. Consilierea psihoeducațională a activităților de învățare-dezvoltare la copii și adolescenți
Formator: Conf. univ. dr. Elena Anghel Stănilă (Universitatea „Titu Maiorescu din București”, Facultatea de Psihologie)
Sistemul educațional, prin particularitățile sale, ridică astăzi mari provocări atât copiilor, adolescenților, părinților acestora cât și cadrelor didactice în ceea ce privește gestionarea eficientă a activităților de învățare-dezvoltare. Programele școlare supraîncărcate și uneori neadaptate intereselor actuale de cunoaștere, manualele școlare cu un design total neatractiv și o aglomerare de informații specializate greu de parcurs, organizat și sistematizat dar și o bază materială precară a majorității instituțiilor de învățământ, fac procesul de predare-învățare să fie total neatractiv și foarte dificil pentru copii, adolescenți și greu de gestionat de către adulți – părinți, profesori. Vă invit așadar să descoperim împreună strategii eficiente și actualizate de consiliere psihoeducațională a activității de învățare-dezvoltare a copiilor și adolescenților.
W3. Trauma sensitive teaching. Predarea centrată pe elevii sensibili la traume
Formatori: conf. univ. dr. Simona Laurian-Fitzgerald (Universitatea din Oradea); prof. asociat Carlton J. Fitzgerald, Ed.D. (New England College, Henniker, SUA)
Potrivit Dr. Nadine Hunter (2018), chirurg general al statului California, experiențele adverse din copilărie sunt un factor de risc pentru multe dintre cele mai grave boli din întreaga lume. Numeroase persoane, care au cunoscut adversități în copilărie, au cel puțin de trei ori mai multe șanse să dezvolte opt dintre primele zece cauze de deces din lume (CNN, 2019). Dr. Nadine Hunter crede că adversitatea timpurie sau traumele sunt cauza unei epidemii globale (de exemplu, ADHDul, astmul, diabetul, obezitatea), în toate grupurile socioeconomice. Elevii manifestă în școală din ce în ce mai multe efecte ale adversității timpurii și ale traumelor. ADHDul, astmul, diabetul și obezitatea cresc în multe zone ale lumii, iar aceste probleme afectează elevii emoțional, psihologic, medical și atențional. Persoanele afectate de adversități sau traume afișează adesea în școală comportamente negative (de exemplu, furie, retragere, neatenție, opoziție, agresiune). Comportamentele lor îi determină adesea pe adulți să trateze acești elevi ca și cum ei înșiși ar fi cauza tuturor problemelor. În loc de proceduri fără toleranță, elevii au nevoie de înțelegere, sprijin și asigurarea că sunt oameni buni. În acest atelier, vom discuta aspecte care privesc Adversitatea timpurie și Trauma, precum și modalitățile prin care profesorii pot să îi ajute pe elevii afectați. Vestea bună este că toate strategiile pe le utilizăm cu această categorie sunt, de asemenea, utile tuturor. Ideile discutate vor ajuta profesorii să vină în întâmpinarea nevoilor elevilor lor.
W4. Confruntarea cu ”balaurul” integrării. Program de sensibilizare a cadrelor didactice pentru reușita integrării copiilor cu CES în învățământul de masă
Formatori: Balint Katalin (psiholog CJRAE Satu Mare); Dr. Tallian Cristian (psihiatru, CSM Satu Mare); Cserey Csaba (percuționist)
Integrarea copiilor cu CES în învățământul de masă este o temă care necesită o abordare complexă. Sensibilizarea cadrelor didactice este mai mult decât importantă pentru aplicarea educației integrării în practică, altfel aceasta va rămâne doar un discurs demagogic, o ideologie, un ”balaur” intangibil. Noutatea acestui program constă în modul de abordare. Trei specialiști prezintă tema integrării din trei perspective diferite dar complementare. Partea teoretică, tulburările și deficiențele întâlnite în mediul școlar, sunt prezentate de către un medic specialist în psihiatrie pediatrică. Partea practică, tehnicile și metodele concrete sunt introduse prin intermediul poveștilor, de către un psiholog, format în cadrul terapiei narative. Reușita sensibilizării este facilitată pe parcursul programului de către un percuționist care prin metoda meloterapiei oferă o atmosferă relaxantă ideală, înțelegerii necesității mediului educativ pozitiv, absolut necesar pentru succesul în integrare. Workshop-ul de față are ca obiectiv invitarea celor interesați în tema integrării, să participe nu numai la o prezentare detaliată a acestui program, ci și la inițierea participanților pe drumul presărat cu metode și tehnici bazate pe povești pentru reușita integrării, totul într-o atmosferă plăcută, asigurată de instrumente orientale și ritmuri de relaxare.
W5. Depistarea precoce a tulburărilor psihice la copii și adolescenți prin colaborarea psihologilor școlari cu psihologii clinicieni
Formator: Psiholog principal Daniela Bara
Având în vedere incidența și prevalența tot mai crescută a problemelor psihologice ale copiilor și adolescenților, se impune o colaborare cât mai strânsă și eficientă între psihologii școlari și psihologii clinicieni. Rolurile fiecăruia dintre cele două categorii de psihologi sunt la fel de importante. Psihologii școlari, prin munca lor individuală, dar și prin colaborarea cu profesorii din ciclul primar și gimnazial, sesizează problemele celor din grupul țintă și îi vor îndruma spre psihologii clinicieni. Împreună, vor stabili un psihodiagnostic corect, după care vor iniția intervenția psihologică adecvată
Se va acorda importanță problemelor celor mai des întâlnite: ADHD, tulburările instrumentale, tulburările mixte de achiziții școlare, tulburările emoționale și cele de comportament. Speranța este că eforturile noastre coroborate vor reuși să amelioreze și să reducă aceste probleme. Pentru a avea copii sănătoși, isteți și fericiți, vă mulțumim pentru interes și participare.
W6. Ce este mai important la școală pentru copii? Cum interpretăm datele proiectului “Child wellbeing in Romania
Formator: Conf. univ. dr. Claudia Bacter (Universitatea din Oradea)
Obiective: familiarizarea participanţilor cu conceptul de bunăstare a copilului, identificarea modalităților prin care se pot evalua anumite aspecte ale vieții copiilor (dimensiuni și indicatori), prezentarea rezultatelor privind nivelurile și factorii care contribuie la satisfacția copilului cu școala obținute în cadrul proiectului “Child wellbeing in Romania”. Discuții pe grupuri cu privire la modul de interpretare a rezultatelor și a modului prin care aceste rezultate pot fi utilizate în activitatea specialiștilor care lucrează direct cu copiii în vederea stabilirii intervențiilor specifice. Potenţiali participanţi: studenți (nivel licență, masterat și doctorat), psihologi, psihopedagogi, asistenţi sociali, psihoterapeuţi, consilieri psihologici.
W7. Teaching English to Dyslexic Learners - practical tips (Predarea limbii engleze la elevii dislexici – sfaturi practice)
Formator: Psiholog Dr. Katarzyna Maria Bogdanowicz (Polonia)
Dyslexic students face in school problems not only with the maternal language, but with all other disciplines that involve writing and reading. Among the subjects of study, from young age, there is a foreign language, which can be difficult even for other students, but who becomes a great challenge especially for Dyslexic students. The workshop "Teaching English to Dyslexic Learners - practical tips" is addressed mostly to language teachers but can be interesting also for another category of teachers working with dyslexic students and will cover the following issues: the effects of dyslexia on acquisition of English as a second language; classroom accommodations for dyslexic learners; general rules concerning teaching dyslexic learners; techniques for teaching English to dyslexic learners (mainly language skills); the assessment of dyslexic learners.
Elevii dislexici se confruntă în activitatea școlară cu probleme nu doar la limba maternă, dar la toate disciplinele de studiu care presupun scriere și citire. Printre disciplinele de studiu, de la vârste fragede se numără și o limbă străină, care poate fi dificilă și pentru elevii aflați în normaltate, dar care pentru elevii dislexici devine o mare provocare. Workshopul “Predarea limbii engleze la elevii dislexici – sfaturi practice” se adresează în special profesorilor de limbi străine dar poate fi de interes și pentru alte categorii de profesori care interacționează cu elevi dislexici, abordând următoarele probleme: efectele dislexiei asupra achiziționării limbii engleze ca a doua limbă; integrarea în clasă pentru elevii dislexici; norme generale privind predarea la elevii dislexici; tehnici pentru predarea limbii engleze la elevii dislexici (în principal competențe lingvistice) și evaluarea elevilor dislexici.
W8. Realizarea si utilizarea Kit-ului de evaluare și intervenție DysTRANS
Formatori: prof. psihopedagog/director Teodora Pantazi (Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea; Director executiv/coordonator de proiect - Asociația CES); Daniela Boneva (Terapeut/ președinte – Asociația de Corectare a Dislexiei Bulgaria);
Parteneriatul strategic Erasmus+, KA2 “DysTRANS - Facilitarea tranziției elevilor dislexici din ciclul primar în ciclul gimnazial”, implementat de Asociația CES a avut ca scop elaborarea și testarea unor instrumente de lucru care să faciliteze tranziția elevilor cu tulburări de învățare (dislexie, disgrafie, dispraxie, discalculie) din ciclul primar în ciclul gimnazial, parcurgând mai multe etape. Aceste etape s-au constituit în produsele finale ale proiectului, care vor fi prezentate pe scurt participanților la workshop, atât din perspectiva realizării cât și a utilității și utilizării lor:
O1: Analiza situației din țările partenere: România, Turcia, Bulgaria, Portugalia, Polonia și Italia privind problemele specifice cu care se confruntă elevii cu tulburări de învățare în perioada tranziției.
O2: Elaborarea unui Kit/Set de instrumnet de facilitare a tranziției, conținând:
A1: Elaborarea unui Check list/Listă de verificare pentru identificarea punctelor tari și a punctelor slabe ale elevilor cu tulburări de învățare în perioada tranziției – sarcina coordonată de Asociatia CES la nivelul parteneriatului european
A2: Elaborarea unor protocoale de intervenție, bazate pe cele mai bune practice din țările partenere
A3: Elaborarea unui Ghid pentru profesori
A4: Elaborarea unui Ghid pentru părinți
O3: Implementarea unui studiu pilot pentru verificarea eficienței Kit-ului
Proiectul se finalizează în luna noiembrie 2019, cu ocazia prezentei conferințe. Kit-ul de evaluare și intervenție a fost pilotat și adaptat nevoilor partenerilor, multiplicat și oferit participanților la workshop, respective instituțiilor reprezentate la conferință în vederea utilizării în activitatea cotidiană.
W9. Davis method for correcting dyslexia (Metoda Davis pentru corectarea dislexiei)
Formator: Daniela Boneva (Terapeut/ președinte – Asociația de Corectare a Dislexiei Bulgaria)
The Davis method was developed by Ronald D. Davis, after a breakthrough discovery enabled him to overcome his own severe dyslexia at the age of 38. Based on his experience a team of researchers developed the methodology and since 1982, when the Reading Centre in California was opened, thousands of dyslexics all over the world have benefit from using this method. People who develop dyslexia think in pictures, rather than words; they are imaginative and creative; and they try to solve problems by looking at the whole picture, rather than working step-by-step. Dyslexic students rely mostly on non-verbal thought processes. Since their primary mode of thought is to rely on pictures or other sensory impressions, they have difficulty thinking with the sounds of words and it is hard to try to read by breaking words down into component sounds. Rather than trying to force students to use a method that is inherently difficult for them, Davis method teaches a visual and meaning-based approach that is much easier for dyslexic people to learn and use. This approach puts dyslexic students in control of their own learning, mental focus, and energy level. Since dyslexia is not a disease or a psychiatric ailment, medications will not address the underlying problem, and will only tend to hinder the student’s ability to learn.
Metoda Davis a fost dezvoltată de Ronald D. Davis, după o descoperire inedită ce i-a permis să-și depășească dislexia severă la vârsta de 38 de ani. Pe baza experienței sale, o echipă de cercetători a dezvoltat metodologia de lucru și din 1982, când Reading Centre/Centrul de Citire din California a fost deschis, mii de dislexici din întreaga lume au beneficiat de utilizarea acestei metode. Oamenii care dezvoltă dislexie gândesc în imagini, mai degrabă decât în cuvinte; ei sunt imaginativi și creativi și încearcă să rezolve problemele uitându-se la imaginea de ansamblu, mai degrabă decât să lucreze pas-cu-pas. Elevii dislexici se bazează mai ales pe procesele de gândire non-verbale. Deoarece modul lor principal de gândire este centrat pe imagini sau alte impresii senzoriale, ei au dificultăți în activitatea cu sunetele, fiindu-le foarte greu să despartă cuvântul în sunete componente. Decât să forțeze elevii să utilizeze o metodă care este în mod inerent dificilă pentru ei, metoda Davis propune o abordare vizuală, bazată pe sens și semnificație, care este mult mai ușor de învățat și utilizat pentru persoanele dislexice. Această abordare pune elevii dislexici într-o poziție de control asupra propriei învățări, concentrarii mentale și nivelului de energie. Deoarece dislexia nu este o boală sau o afecțiune psihiatrică, medicamentele nu vor aborda problema de bază ci vor tinde doar să împiedice capacitatea elevului de a învăța.
W10. Rolul facilitatorului (shadow-ului) în integrarea școlară a copilului cu CES
Formatori: Carmen Ilisie (Inspector pentru învățământul special și special integrat, Inspectoratul Școlar Județean Bihor); Teodora Pantazi (Prof. psihopedagog/director - Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea); Paula Manole (Prof. de psihopedagogie specială pentru o catedră de educație specială - Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea); Ramona Kiss (Prof. psihopedagog - Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea)
Workshop-ul de față dorește să aducă în prim plan rolul facilitatorului (shadow-ului) în integrarea școlară a copilului cu CES. În acest demers vom porni de la descrierea teoretică a specificului educației speciale și special integrate din țara noastră, dar și a cadrului legal actual, care reglementează rolul și atribuțiile facilitatorului, urmând să conturăm un profil al facilitatorului prin identificarea unor modele educaționale practicate în diverse țări, ca urmare a expertizei formatorilor în cadrul unor proiecte europene. În final ne vom îndrepta atenţia spre dimensiunea practică, necesară activităţii facilitatorului care însoțește elevul în activitatea școlară, abordând câteva modele și tehnici de intervenție, care pot fi utilizate ca practici de sprijin în integrarea școlară a copiilor cu CES, în funcție de diagnosticul și nivelul achizițiilor elevului în cauză.
W11. Principii și modalități de stimulare a învățării la elevi-învățarea transformativă
Formatori: conf. univ. dr. Tiberiu Dughi (FPSE, Universitatea Aurel Vlaicu din Arad); Terapeut dr. Dana Dughi (Liceul Special „Sfânta Maria”, Arad)
Obiective: integrarea conceptului de învățare transformativă în strategiile de învățare propuse în activitatea didactică și în cea de consiliere; asocierea procesului de rezolvare de probleme cu transformările în plan cognitiv, emoțional și comportamental ale educabililor. Participanții vor analiza principiile de rezolvare a problemelor pe baza unui exercițiu care reproduce o situație problematică. Vor fi evidențiate ulterior importanța explicitării noțiunilor, blocajele în rezolvarea problemelor precum și strategiile de depășire a acestora. Lucrul cu fișele de tip Feuerstein va permite participanților să identifice propriile strategii rezolutive, iar analiza modului de rezolvare va evidenția eventualele stereotipii sau erori care pot vicia obținerea soluțiilor eficiente. În dezbaterea de final va fi facilitat transferul acestor principii în activitatea educațională sau de consiliere a participanților. Potenţiali participanţi: studenți (nivel licență, masterat și doctorat), psihologi, psihopedagogi, cadre didactice, psihoterapeuţi, consilieri psihologici.
W12.
Formatori: Conf. univ. dr. Daniela Roman, psiholog Natalia Iosif, psiholog Cecilia Coita
Deficitul de atenție și hiperactivitate (ADHD) este o tulburare psihologică extrem de frecventă, dar neînțeleasă încă, pe deplin în mediul școlar. Copiii care suferă de ADHD sunt copiii în permanentă mișcare, cu dificultăți în a se concentra pe sarcinile școlare. Pe măsură ce cresc, partea de hiperactivitate scade ca intensitate și se transformă într-o stare de tensiune interioară. Despre ei se spune că sunt: imposibil de controlat, greu de iubit, needucați, născuți obraznici, cu capul în nori, impulsivi....dar din experiență am aflat că au un creier uimitor, rar întâlnit - ca al unei mașini de curse, singura dificultate este că au frână de bicicletă. În lumea lor e multă mișcare, multă culoare, multă distracție....ei sunt ”sala noastră de fitness”. Workshop-ul de față are ca obiectiv invitarea celor interesați să descopere ce este ADHD, care sunt cauzele, cum putem înțelege, asculta și, mai ales, cum putem conduce acești copii pe drumul plin cu bariere, ajutându-i să devină partenerii noștri în atingerea obiectivelor educaționale. Cunoașterea acestei teme de interes general este fundamentală atât pentru copil, cât și pentru profesori, aparținători și familie.
Parenting dimensions, relational models and risk factors
Stan, Sabina-Viorica; pp. 7-16; Abstract
Values as predictors for optimism in seniors and school engagement in students
Lupu, Mihaela-Bianca; Drugaș, Marius; Cioara, Marius; pp. 17-30; Abstract
Developing emotional competence in pre-school children
Dindelegan, Camelia; Negrău, Lucia; pp. 31-47; Abstract
The role of optimism and progress towards personal goals on basic psychological needs satisfaction and psychological well-being
Ionescu, Daniela; pp. 48-62; Abstract
Parental experience. Variables related to parenting
Roman, Daniela; Coturbaș, Lioara; Iancău, Denisa; pp. 63-79; Abstract
The perception of the Romanian college students toward the national and the European identity
Secui, Monica; Bîrle, Delia; Panc, Ioana Raluca; pp. 80-89; Abstract
Early parenting – strategies, methods and experiential working techniques
Anghel, Elena; pp. 7-12; Abstract
Internalizing dimensions profiles of children referred for externalizing behaviours in school psychological services
Quartier, Vincent; Antonietti, Jean-Philippe; Nashat, Sadegh; pp. 13-34; Abstract
Integrated education and inclusive education
Ciobanu, Nicoleta; pp. 35-39; Abstract
Students’ primary to middle school transition
Bîrle, Delia; Secui, Monica; Curta, Iosif; pp. 40-48; Abstract
Variables involved in the academic performance of primary school children
Bochiș, Laura; Roman, Daniela; Popa, Carmen; pp. 49-67; Abstract
Educational video games revisited: Perspectives from parents, gamers, and specialists
Drugaș, Marius; Ciordaș, Daniel; pp. 68-82; Abstract
The study of aggression and anxiety at patients diagnosed with diabetes
Dindelegan, Camelia; pp. 83-91; Abstract
Student engagement with school: Conceptual and applicative dimensions
Caranfil, Nicoleta Gianina; Robu, Viorel; pp. 92-114; Abstract
Cina festivă va avea loc la Restaurantul Ciuperca din Oradea (https://www.facebook.com/ciuperca.oradea.1/), iar prețul unui meniu complet este de 80 de lei. Pentru înscrieri, vă rugăm să contactați organizatorii în prima zi a conferinței.
1. Interferențe psihoeducaționale în cadrul triadei necesități educaționale speciale – drepturi – intervenție
Formatori: Drd. Profesor psihopedagog Nicoleta Adet, (Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Nr.1, Municipiul Ploiești), Profesor psiholog/logoped Cristina Bleoțiu (Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Prahova)
Triada necesități speciale educaționale-drepturi-intervenție psihoeducațională funcționează ca un sistem. În momentul în care interferența dintre elementele sale este negativă, sistemul nu poate fi eficient. Prin intermediul acestui workshop dorim să supunem atenției aspecte legate de modul în care se realizează orientarea școlară a copiilor cu CES: uneori decizia părinților se bazează pe anumite drepturi ale copilului dar nu întotdeauna este corelată cu nevoile acestuia, uneori copilul cu CES nu beneficiază de intervenția psihoeducațională adaptată necesităților sale, uneori echitatea în educație nu constituie principiul de bază după care se ghidează şcoala ca furnizor de educație. De aici derivă: necesitatea consilierii părinților în vederea conștientizării condițiilor ce pot fi oferite de învățământul de masă, care sunt limitele și riscurile la care sunt expuși acești copii când mediul educațional este ostil; necesitatea unei mai bune colaborări cu psihoterapeuții astfel încât familia să fie informată corect pentru a putea lua decizii care să răspundă nevoilor reale ale copilului cu CES; necesitatea diseminării de bune practici de evaluare psihoeducațională şi intervenție de specialitate pentru copiii cu CES integrați.
2. Integrarea emoțiilor în procesul de dezvoltare a membrilor în cadrul familiei – abordare terapeutică de tip experiențial
Formator: Conf. univ. dr. Laura Elena Năstasă (Universitatea Transilvania din Brașov)
Majoritatea cercetătorilor din domeniul psihologiei educaționale, clinice, sociale și psihologiei dezvoltării (Bar-On, 1997; Garner, 1983; Goleman, 1995; Mayer & Salovey, 1993, 1997; Saarni, 1990; Taylor, Bagby & Parker, 1997) sunt de părere că persoanele inteligente din punct de vedere emoțional sunt capabile să-și regleze, să perceapă și să genereze adecvat expresii emoționale și că această abilitate se dezvoltă pe parcursul vieții. În sens larg, inteligenţa emoţională presupune un set de abilităţi pe baza cărora o persoană poate discrimina şi monitoriza propriile emoţii şi ale celorlalţi, precum şi capacitatea acesteia de a utiliza informaţiile astfel obținute pentru a-şi ghida propria gândire şi comportamentul, în vederea atingerii scopurilor propuse (Ştefan & Kallay, 2010). Deși există numeroase controverse privind acest construct, cert este faptul că adaptarea cu succes la provocările realității este imposibilă fără achiziţii fundamentale în domeniul cognitiv, social şi al luării deciziilor, achiziţii care se subordonează domeniului emoţional. În viziunea lui Damasio & Yang (2007) învăţarea cu succes în mediul academic sau în viaţa reală se bazează pe procese socio-emoţionale în primul rând, corelate cu cele cognitive. Acest termen nu poate fi separat de competenţele emoţionale, ale cărei baze se pun în copilărie, şi care presupun cel puţin influenţe de tipul temperamentului, reglării emoţionale şi discursului emoţional necesar autoreflecţiei şi autoevaluării (Matthews, Roberts & Zeidner, 2004). Formarea copiilor şi tinerilor sociabili, fericiţi, liberi şi întreprinzători este o mare provocare pe care şi-o pot asuma doar părinţii străluciţi (Cury, 2003) iar dezvoltarea competențelor emoționale este influențată de tipul de relație care se dezvoltă între copii și părinții lor. Aceștia din urmă contribuie semnificativ la dezvoltarea emoțională a copiilor prin: reacțiile avute la emoțiile exprimate de copii, exprimarea propriilor emoții și discuțiile despre emoții (Botiș & Mihalca, 2007). Considerațiile prezentate anterior susțin necesitatea unei intervenții psihologice centrate pe dezvoltarea emoțională a copiilor, adolescenților și adulților în cadrul familiei, care implică tehnici specifice psihoterapiilor expresiv-creative și poate fi realizată atât cu membrii unei singure familii, cât şi cu un grup format din 4-6 familii.
3. Cum evaluăm bunăstarea copiilor (dimensiuni și indicatori)? Importanța rezultatelor evaluărilor în stabilirea măsurilor de protecție pentru copilul aflat în situații de risc
Formatori: Conf. univ. dr. Krisztina Bernath (Universitatea Emanuel din Oradea), Asist. univ. dr. Rita Pásztor (Universitatea Creștină Partium, Oradea), Conf. univ. dr. Claudia Bacter (Universitatea din Oradea)
Obiective: familiarizarea participanţilor cu conceptul de bunăstare a copilului, identificarea modalităților prin care se pot evalua anumite aspecte ale vieții copiilor (dimensiuni și indicatori), modul prin care aceste elemente pot fi utilizate în activitatea specialiștilor care lucrează în mod direct cu copiii în vederea stabilirii intervențiilor specifice, dar și propunerii de măsuri eficiente de protecție a copilului aflat în situații de risc. Metoda de lucru în cadrul workshopului: „World Café” - metodă de conversație simplă şi eficientă de a analiza un subiect şi de a colecta informaţii şi opinii privind o temă de interes comun. Potenţiali participanţi: psihologi, psihopedagogi, asistenţi sociali, psihoterapeuţi, consilieri psihologici.familiarizarea participanţilor cu conceptul de bunăstare a copilului, identificarea modalităților prin care se pot evalua anumite aspecte ale vieții copiilor (dimensiuni și indicatori), modul prin care aceste elemente pot fi utilizate în activitatea specialiștilor care lucrează în mod direct cu copiii în vederea stabilirii intervențiilor specifice, dar și propunerii de măsuri eficiente de protecție a copilului aflat în situații de risc.
4. Investigaţia psihologică folosind desenul liber
Formator: psiholog Radu Bonta
Desenele preistorice de la Altamira, dar şi desenele de la grădiniţă ale preşcolarului, ne arată că, atât filogenetic, cât şi ontogenetic, desenul reprezintă una din cele mai timpurii activităţi ale omului. Prin desen omul îşi proiectează gândurile, trăirile, emoţiile, ori aspiraţiile sale, adică aspecte ale personalităţii sale. Ideea proiectării personalităţii într-un desen şi mai ales aceea a folosirii desenului pentru a investiga personalitatea nu este nouă, nu este nouă. Sunt cunoscute Testul arborelui, Desenul omuleţului ori Desenul familiei. Caracteristica comună a acestor teste o reprezintă tematica fixă, trăsăturile de personalitate relevându-se din anumite particularităţi ele desenelor (mărime, aşezare în pagină, poziţie unor elemente etc.) Mai puţin s-a abordat însă desenul fără temă, desenul liber, iar lucrările sau studiile pe acest subiect sunt destul de puţine. Workshop-ul are la bază un studiu în curs al subsemnatului care arată că desenul liber poate fi un excelent exerciţiu proiectiv care îl poate ajuta pe psihologul şcolar să desluşească mai bine dinamicitatea personalităţii elevului, dar şi pe cel din urmă, să se descopere şi să se înţeleagă mai bine, realizând un început de catharsis.
5. Parenting timpuriu – strategii, metode și tehnici experiențiale de lucru
Formator: Conf. univ. dr. Elena Anghel-Stănilă (Universitatea „Titu Maiorescu” din București)
O relație productivă părinte-copil se construiește din perioada prenatalității. Particularitățile psihologice de dezvoltare ale fătului și bebelușului, problematica atașamentului, stimularea emoțională și cognitivă, gestionarea relației maritale și a celei parentale, gestionarea relației cu familia extinsă sunt elemente psihologice de bază pe care fiecare adult ar trebui să le cunoască dintr-o perioadă foarte timpurie a exercitării rolului de părinte pentru a contribui responsabil și benefic la dezvoltarea fumoasă și sănătoasă a copilului. Formarea unor bune practici de comunicare și interecțiune autentică maritală, parentală și parental-filială și a unor deprinderi de joacă și provocare stimulativă pentru o frumoasă dezvoltare între părinte și copil sunt obiective fundamentale pentru psihologul educațional preocupat de oferirea unor servicii de parenting timpuriu. Vă invit să descoperim împreună o serie de strategii, metode și tehnici experiențiale de informare și formare a părinților aflați în perioada timpurie de dezvoltare a copiilor lor.
6. Dreptul la opinie al elevilor/ studenţilor: capacitatea de a gândi critic şi independent
Formatori: Conf. univ. dr. Simona Laurian Fitzgerald, Instructor of Education, PhD, Carlton J. Fitzgerald
Atelierul de lucru doreşte să exploreze modul în care educatorii oferă sprijin elevilor/studenţilor lor în formarea propriei opinii. Formarea unei voci personale are loc doar prin dezvoltarea gândirii critice şi independente. Învățând a oferi cadrului didactic răspunsul dorit privează elevii/studenţii de capacitatea de a gândi singuri şi obiectiv. Pentru ca o democraţie să înflorească, cetăţenii ei trebuie să fie participanţi activi, cu gândire proprie şi judecată clară. Într-o lume a răspunsurilor corecte sau greşite, loialitatea oarbă față de un grup, partid politic, grupare religioasă etc. face ca indivizii să renunţe la dreptul de a gândi pentru ei înşişi. Şcoala accentuează uneori aceste probleme prin metode de predare care inhibă gândirea independentă şi individualizată.
7. Competențe și modalități educativ-formative implicate în activitatea animatorului socio-educativ
Formator: psihoterapeut Narcisa Gianina Caranfil
Formarea noilor generații de tineri în spiritul societății cunoașterii și al dezvoltării personale și vocaționale pe tot parcursul vieții reprezintă a provocare continuă pentru specialiștii din domeniile psihologiei aplicate și pentru cei din domeniul educației. Animatorul socio-educativ lucrează cu diverse categorii de persoane sau grupuri și își utilizează competențele și priceperea pentru promovarea și coordonarea capacităților expresive, de relaționare socială, întrajutorare, educative și culturale, precum și a celor de comunicare interculturală. Dobândirea abilităților implicate în ocupația de animator socio-educativ necesită vocaţia educativă în domeniul social și cultural, precum și în alte arii. Pentru a-și îndeplini misiunea, animatorul socio-educativ trebuie să cunoască şi să aplice diverse practici şi tehnici de animaţie individuală/de grup, fără să neglijeze particularitățile persoanelor/grupurilor cu care lucrează și interrelaționarea. Scopul work-shop-ului este să-i inițieze pe profesioniștii din domeniile psihologiei aplicate și ale educației în metode și tehnici utile pentru dezvoltarea competențelor necesare în activitatea animatorului socio-educativ, precum și în principalele modalități educative-formative.
8. Developing the executive functions in the NILD Educational Therapy
Formatori: psihoterapeut dr. Agnes Jordanidisz (președinte NILD, Ungaria), lect. univ. dr. Anamaria Balla (Universitatea Emanuel, Oradea)
Strategy use and metacognition are key elements of successful executive functioning. Psychologists and educators need to use an interactive language to lead a student from the concrete task to the conceptual strategy building, self-monitoring, planning, evaluating etc. We also need to stimulate our students’ brain to think in categories and do a better organizational task. Workshop participants will see a therapeutical example and have a chance to practice their interactive language to develop some elements of executive functions.
9. Polarizarea și alienarea parentală în cadrul procesului de divorț
Formatori: conf. univ. dr. Alina Decsei-Radu, conf. univ. dr. Daniela Roman (Universitatea din Oradea)
Scopul acestui workshop este acela de a ne clarifica distincția dintre reactțile firești, specifice diferitelor etape de vârstă ale copilului, și cazurile de polarizare și alienare parentală, ca poziționări problematice în relația interpersonală.
10. Metodologia Nurture: a învăța cum să înveți
Formatori: Rosa Drown, profesor, practician metoda Nurture, Lavinia Preluca, psiholog clinician, Diana Crăciun, psiholog educațional
„Metodologia Nurture” s-a dovedit a fi de success în numeroase țări ale Uniunii Europene și în alte părți,incluzând un proiect pilot de 6 ani în România. Metoda realizează integrarea social şi şcolară a copiilor cu probleme de comportament, emoţionale sau de adaptare, cu un risc mare de marginalizare şi excluziune socială. Unii copii nu reuşesc să beneficieze suficient de educaţia de masă fără să le fie oferit un ajutor suplimentar. Colaborând îndeaproape cu învăţătorul, educatorul, profesorul şi cu familia, „metodologia Nurture”este capabil să se adreseze nevoilor individuale. Metoda este una complementară şi susţine în totalitate educaţia incluzivă a tuturor copiilor. Workshop-ul demonstrează cum funcționează principiile Nurture în practica educațională, oferind beneficii tuturor copiilor din clasă.
11. Metoda narativa Metamorphoses in terapia copilului
Formatori: psiholog Katalin Balint (CJRAE Satu Mare), conf. univ. dr. Delia Bîrle (Universitatea din Oradea)
Poveștile terapeutice nu sunt simple povești, ele transmit întotdeauna mesaje bine definite cu un anumit scop. Cadrul mitic oferit de povești este asemănător inconștientului colectiv, cu imagini, arhetipuri și simboluri înrădăcinate, iar înțelegerea acestora îl determină pe copil la acțiune în plan conștient. O metodă valoroasă ce are la bază aplicarea poveștilor cu scop terapeutic este Metoda Metamorphoses. Metoda se bazează pe ideea este că nu există nici o situație de viață sau problemă care să nu fie regăsită în cadrul mitic al poveștilor. Tot ce se află în dezechilibru poate fi remediat, este necesar însă curajul pentru confruntarea cu propriul ”dragon”. Workshop-ul de față are ca obiectiv invitarea participanților la un ”drum de inițiere”- care are la bază descrierea metodei Metamorphoses, prezentarea studiilor aplicate și a diferitelor strategii, metode și tehnici concrete aplicabile atât în demersuri de intervenție, prevenție cât și în cadrul tuturor activităților desfășurate de psihologii școlari.
20 octombrie 2017 - termen limită pentru înscrierea cu lucrare/poster
1 noiembrie 2017 - termen limită pentru înscrierea la workshop-uri
30 noiembrie 2017 - termen limită pentru trimiterea lucrărilor in extenso, în vederea publicării în Romanian Journal of School Psychology
Atenție, înmânarea diplomelor se va realiza doar în cadrul secțiunilor de prezentare a lucrărilor, a posterelor sau a workshop-urilor. Prezența dvs. este astfel obligatorie pentru a primi diploma de participare.
Prezentare lucrare/poster: 100 lei - mapa, diploma cu credite (CPR sau Casa Corpului Didactic), coffee-break
Workshop: 100 lei - diploma cu credite (CPR sau Casa Corpului Didactic), coffee-break
Audient: 80 lei - mapa, diploma cu credite (CPR sau Casa Corpului Didactic), coffee-break
Student: taxă unică 50 lei (per workshop/prezentare lucrare/audient) - diploma de participare, coffee-break
Gratuit - participarea la lucrarile conferintei (exclus workshop), fără mapă sau diplomă
Membrii ANPS care au cotizația achitata la zi primesc reducere de 50% din taxă.
Contul in care se achita este contul Asociatiei Nationale a Psihologilor Scolari
RO42 RNCB 0032 0689 3080 0001 (Banca Comercială Română SA, Sucursala Judeţeană Bihor)
Multumim pentru interes!
Puteți urmari pagina de Facebook a conferinței, unde vom încărca informații în timp util.
https://www.facebook.com/CNPS.Oradea/?ref=bookmarks